Kære læser

Jule-Per for alle pengene

Åh, de aner ikke, hvor heldige de er i Aars. Eller jo, et stykke hen ad vejen gør de nok.

Aars: tidligere stationsby, ”centralt” beliggende i Vesthimmerland i smørhullet mellem Hobro, Løgstør, Viborg og Aalleren. Ifølge seneste optælling 8.301 glade individer og, hvis Wikipedia taler sandt, ”den 76. største by i Danmark lige bagved Ribe, men lige foran Helsinge” og i region Nordjylland ”den 9. største by foran Skagen men bagved Sæby”.

Engang havde de togstationen, men med tiden blev jernbanetrafikken afviklet, og så stod de tilbage med det store rungende ingenting. Aars-boerne fik dog noget andet: Billedkunstneren Per Kirkeby, der døde tidligere i år, kom forbi, faldt for flækken, og fra 1980’erne og frem har han generøst polstret den med sine karakteristiske rødstensmurværksskulpturer i et omfang, der er svært at fatte. Der er murstensskulpturen foran skolen, fem murstensskulpturer i skulpturparken bag gymnasiet, fire seks meter høje murstensskulpturer i rundkørslerne ved indfaldsvejene til byen – og hovedmurstensskulpturværket: En 34 meter lang og 5 meter høj sag på Kimbrertorvet lige midt i Aars.

Der er ikke noget at sige til, at Aars sælger sig selv på tilstedeværelsen af verdenskunstneren Per Kirkeby, som de kalder ham inde på hjemmesiden. Som Kirkebys danske gallerist Bo Bjerggaard ville formulere det, hvis det var en salgssituation: ”Man får rigtig meget Per for pengene, hvis man skyder genvej gennem Aars.”

Rigtig flot

Og nu er der så ballade. I går bragte Aars Avis en historie med overskriften: ‘Julelys på Kirkeby-muren i Aars sætter tingene i kog’. Okay, for at gøre en lang historie kort, så er det, der er ved at ske, at murværket Muren på Kimbrertorvet med Aars Handelsstandsforenings velsignelse er ved at blive pyntet op til jul. Man monterer skinner til julelys på muren. ”Jeg er helt sikker på, at Per Kirkeby ville hade det,” udtaler byens tidligere borgmester, Per Nørgaard, 79, til lokalavisen. Også formand for Himmerlands Kunstmuseum Palle Rønde Møller er forfærdet. ”Det må være amatører, der har godkendt det her,” siger han til DR Nordjylland. Og en Uffe Bro (S), der er formand for teknik- og miljøudvalget i kommunen, er enig: ”Det gør man ikke. Man sætter ikke en rød næse på et kunstværk.”

Til det vil vi sige: Joooo, det kan man nu faktisk godt gøre – hvis man tænker sig om. Problemet her er bare, at der tilsyneladende bliver monteret skinner til julebelysning på selve muren. Det vil sige, at man går ind og borer. Det er en smule uhørt, og Per Kirkeby var formodentlig gået amok, hvis han havde levet.

Værk i værket

På en lidt bagvendt og utilsigtet måde opstår der imidlertid et værk på værket, hvis man tager de rigtige briller på, men det sker først med formanden for Aars Handelsstandsforenings mellemkomst: ”Vi har respekt for Muren,” siger Mogens Kristensen til DR, ”men kunst må heller ikke blive begrænsende. Og vi vil gerne give borgerne en følelse af, at Aars er en juleby”.

Citatet er gyldent. Manden har jo fat i noget der. Kunst må ikke blive begrænsende. Og kunne man ikke argumentere for, at al den Kirkeby, alle de skide mursten, som djævlens advokat sikkert ville kalde dem, er blevet en spændetrøje for Aars? Per Kirkeby ejer jo Aars. Hvornår slutter Kirkeby, og hvornår begynder Aars?

Det er bare et tankeeksperiment.

Formanden for handelsstandsforeningen tilføjer endda: ”Vi synes, at det bliver rigtig flot, og folk kommer hen til mig og siger, at vi bare skal fortsætte.” Virkeligheden overgår fantasien. Og måske var Mogens Kristensen blevet en dårlig performancekunstner eller situationist, hvis han havde droppet sin Skjold Burne-butik i Himmerlandsgade og var gået den vej.

Men måske ved han lige præcis, hvad han gør. Ved det årlige forhandlerjulemøde i Skjold Burne-kæden i okober fik hans butik prisen som Årets Createur i Nordjylland for evnen til at sætte Skjold Burne på landkortet. Han fik de her ord med på vejen: ”Annette og Mogens Kristensen formår igen og igen at være nytænkende i udviklingen af deres butik. De er særdeles kreative i deres markedsføring og tør gå nye veje. Parret tager nye initiativer i form af forskellige smagninger, og deres butik fremstår spændende og indbydende for kunderne. Skjold Burne i Aars er ubetinget den Skjold Burne butik i Danmark, der får mest medieomtale.”

Det er jo det, han laver med Aars. Det er markedsføring. Det virker. Lyt og lær. /Oliver Stilling

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12