Nyhedsanalysen
Hvorfor gummisko er det bedste, du kan sætte dine penge i
Skal du investere dine feriepenge i år så glem alt om Apple eller Vestas, guld, kunst eller Schweizerfranc. Smid pengene i gummisko. Ikke i Nike-aktier eller Converse-anparter, men helt konkret – du skal købe gummisko. I hvert fald, hvis du skal investere i det, der forrentede sig bedst i 2015. Bind snørebåndene, og hør hvorfor – Lasse Lavrsen ser på gummisko.
Skal du investere dine feriepenge i år, så glem alt om Apple eller Vestas, guld, kunst eller Schweizerfranc. Smid pengene i gummisko. Ikke i Nike-aktier eller Converse-anparter, men helt konkret – du skal købe gummisko. I hvert fald hvis du skal investere i det, der forrentede sig bedst i 2015. Bind snørebåndene, og hør hvorfor – Føljeton ser på gummisko.
Yeezy
Det er dog ikke hvilket som helst par gummisko, du skal smide dine penge efter, men der er som en hemmelig understrøm og en dunkel børs opstået et ganske stabilt marked for limited editions gummisko over de sidste 10-20 år – sko, der er designede til eller af kendte kunstnere, designere, sportsfolk eller musikere, og som kun findes i et begrænset antal. Tusindvis af sites, eksperter og magasiner laver ikke andet end at beskæftige sig med salg af brugte gummisko. Fuldstændigt som aktier eller investeringsobjekter bliver gummiskoene vurderet og handlet for milliarder over hele kloden.
I 2015 har særligt den amerikanske hip-hopper Kanye Wests gummisko gjort det godt. Han stod bag seks ud af 10 af de mest værdiforøgende gummisko sidste år ifølge analysebureauet Campless, der udelukkende analyserer gummisko-markedet. Wests Yeezy Boost Adidas var i 2015 den mest eftertragtede masseproducerede vare i verden, hvilket fik prisen til at stige gevaldigt. Selvom man kunne tro, at nyprisen for skoene på godt 2.000 kr. ville kunne gøre det, går de lige nu for omkring 25.000 kr. pr. par på E-bay – og det selvom prisen faktisk har været svagt faldende den sidste måned. Til gengæld kom de på gaden i december, så de har været i en ret heftig opadgående kurve indtil nu. Andre par, der har været længere tid på markedet, går for op mod 200.000 kr. – flere af dem også i Kanye Wests serie.
Ny føljeton: Gummisko
Det sorte marked for gummisko er blevet mere stabilt end de fleste aktier. Siden 90’erne har udvalgte limited edition sportsko gået for op til flere hundrede tusinde kroner på sneaker-markedet, der rummer professionelle analyseinstitutter, magasiner, sites i tusindevis og kommentatorer, der ikke laver andet end at prøve at forstå genbrugsmarkedet for gummisko. Føljeton, ser på fænomenet.
Mord og vold
Men hvordan blev gummisko lige pludseligt én af verdens mest eftertragtede designgenstande?
Det korte svar er ret enkelt: Dels er de ret svære at få fat i (de er, som udtrykket ’Limited Edition’ dækker over, kun produceret i et begrænset antal), og dels rykkede de ind i modeverdens finere ende i omkring 2012, hvor de pludselig sad på en lang række af verdens største fotomodeller og designere, og mærker som Lanvin, Jimmy Choo, Louis Vuitton og Tommy Hilfiger dukkede op på catwalken sammen med Nike, Adidas og Converse.
Men det lange og mere præcise svar er dybere og mere komplekst. Markedet for gummisko lå stabilt lang tid før, modeverden fik øje på det. I virkeligheden går det tilbage til starten af 90’erne, hvor Nike lancerede deres Air Jordan 3 Black Cement. Skoen er blevet kaldt den vigtigste sko i gummiskoens historie og regnes af flere for at have skabt hele grobunden for den moderne gummisko og for at have reddet Nike fra konkurs. Johs Luber, der er grundlægger af Campless, tilskriver dem endda store dele af internethandlens gennembrud, da den i årevis var det mest handlede enkeltprodukt på nettet. Hele websites er tilegnet skoen, og der føres lange debatter om, hvem der har haft dem på, og hvad man kan tage på til dem. Sidst den blev sendt i handlen var i 2011 til 160 dollar – få minutter senere var den udsolgt, og efter endnu et par minutter var de på E-bay til fire eller fem gange prisen. Folk lå i kø på gaderne i dagevis i hele verden og rev dem ned fra hylderne, og medierne kunne berette om slagsmål, indlæggelse, voldstiltale og lige frem mord i kølvandet på de eftertragtede sko. Det var det glade vanvid, men det er endnu mere vanvittigt, at scenen gentager sig hver eneste uge, når Nike sender en ny sko på gaden. Unge mennesker ligge i kø foran butikker, overbyder hinanden og slås om gummisko – det med mordene, begrænser sig dog til et par enkeltstående tilfælde.
Sneakerheads
Det er de såkaldte sneakerheads, der styrer markedet, og det er herfra manien spreder sig. Det er en gruppe mennesker, der manisk samler gummisko og nærmest har et afhængighedsforhold til dem. Helt demografisk er forbrugerne ekstremt afgørende for prisen, for hvem vil i udgangspunktet give 200.000 dollars for et par gummisko? Forbrugerne pumper markedet og har gjort det siden Air Jordan 3 Black Cement, begyndte at komme i omløb.
Selve flokken af markedsstyrende sneakerheads udgør en mindre del af de unge mennesker, der ligger i kø, hver gang Nike sender nyt på gaden. Dem, der styrer markedet sidder, ifølge Johs Luber, hjemme bag deres computer og handler på nettet. De er et sted mellem 35 og 45, tilhører Generation X og er vokset op med idoler som basketballspilleren Michael Jordan og tennisspilleren Andre Agassi, der i slutningen af 80’erne og starten af 90’erne tog stil og sko til et helt nyt niveau særligt for Nike. I dag har de sneakerheads fået job i den kreative branche, og de har efterhånden fået råd til alt det, de savlede over, da de var børn, og som de ikke måtte få. Med en blanding af stil, signal, mode og nostalgi har de alene i USA pumpet markedet til et niveau, hvor der i 2015 blev solgt gummisko til en værdi af 1,2 milliarder dollars.
Hvem vinder?
Nike står for 96 procent af markedet, anslår Campless, men det er naturligvis 96 procent af godt 8 milliarder kroner, som Nike ikke ser skyggen af. Til gengæld er det Nike, der holder prisen oppe, for man skal jo ikke have gået mange timer på handelsskole for at regne ud, at en stor del af attraktionen ved de mest populære sko er, at de kun findes i begrænset antal, og hvis Nike ville, kunne de ødelægge det genbrugsmarked på få dage blot ved at skrue produktionen af de populære sko op på et niveau, der minder om alle de andre sko, som de sælger i millionvis til 700 kroner pr. par, og som kun taber pris, fra de forlader butikken.
Så hvorfor så ikke bare trykke på knapperne rundt omkring i Indien og Cambodja og spytte nogle af de mest populære gummisko ud, hvis forbrugerne så gerne vil have dem, og Nike alligevel ikke sætter priserne efter efterspørgslen? For Nike handler det ikke om salg. Det handler om markedsføring. Det handler om fans og brands og en markedsføring, der er umulig at købe sig til for penge. For selv om vi tidligere har konkluderet, at markedet er holdt oppe af sneakerheads, ligger Nike selv som en grundpille under dem og holder det sorte markedet gående ved hver uge at sende nye limited sko på gaden.