Kære læser

Hvor går (fart)grænsen?

ARCHIV - 29.11.2007, Brandenburg, Mühlenbeck: An der Autobahn A 10 am nördlichen Berliner Ring unweit des brandenburgischen Mühlenbeck steht ein Tempo-130-Schild, aufgenommen am 29.11.2007. Achtung, hier nur 130! Auf anderen Autobahn-Strecken dürfen Fahrer so schnell fahren, wie sie wollen. Foto: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/dpa usage worldwide

”Dromologi” er måske ikke det mest sexede ord, der nogensinde er opfundet, men det fanger nu tidsånden meget godt. Ordet er afledt af det græske drómos, der betyder ”løb” eller ”væddeløbsbane”, og det blev anvendt af den semi-obskure filosof Paul Virilio til at beskrive det altdominerende princip, som styrer vores samfund: Farten. Kort fortalt mente Virilio, at det hurtige altid ville dominere det langsomme, og at det væsentligste derfor altid vil være at besidde mest mulig fart. Helt simpelt kan det siges sådan, at den, der styrer farten, også er den, der har magten. Simpelthen.

Med den læresætning i hånden er der vist ikke så meget at sige til det ramaskrig, som for nylig opstod i Tyskland, da en af regeringens kommisioner dristede sig til at foreslå det utænkelige: Indførslen af en fartgrænse på den tyske Autobahn. Hurtigere end nogen kunne nå at sige Ausfahrt, blev der truet med gule trafikveste og demonstrationer blandt befolkningen, og snart var transportministeren Andreas Scheuer ude med en udglattende melding om, at det selvfølgelig ville stride mod enhver sund fornuft at indføre en sådan fartgrænse. Det på trods af, at hans egen kommision altså mente, at en fartgrænse på 120 km/t både ville betyde et renere CO2-regnskab og færre mistede menneskeliv. Men hul i det: Al fart og magt til folket.

Ambulancekampagne for fuld udrykning

Herhjemme er det som bekendt forbeholdt udrykningskøretøjer og ordensmagten at se stort på fartgrænserne, men det er åbenbart en magt, der godt kan stige til hovedet. Da Falck tilbage i 2014 måtte se sig udkonkurreret af hollandske Bios i forbindelse med en udbudsrunde om ambulancekørsel i Region Syddanmark, havde de i hvert fald lidt for meget fart på, da de indgik en alliance med kommunikationsbureauet Advice. Det var konklusionen hos Falcks administrerende direktør Jakob Riis i en pressemeddelse mandag, hvori han bl.a. skriver, at Falck i 2014 og 2015 ikke levede ”op til omverdenens og vores egne forventninger til os selv”, og at det var ”helt uacceptabelt, hvad der blev sagt og gjort dengang.”

Pressemeddelelsen kommer som en reaktion på, at Falck står til at blive politianmeldt til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International kriminalitet af Konkurrencerådet. Det sker, idet Falck med Advices hjælp skulle have påbegyndt en ulovlig smædekampagne mod Bios tilbage i 2014, hvor der blandt andet blev brugt betalt spin og kampagner på de sociale medier, uden at aktiviteterne pegede tilbage på Falck.

Klimasyndig krydstogtsejlads

Puha, Autobahn og ambulancekørsel, det er jo til at blive helt stakåndet af. Men hvis du er typen, der ynder at sløve tingene ned med at mageligt luksuskrydstogt, er der altså dårlige nyheder.

For som man kunne læse (betalingsmur) hos Politiken her til morgen, viser det sig, at krydstogtsskibe faktisk er omtrent så forurenende som fly målt på CO2-udledning per passagerkilometer. Det skyldes, at skibene sejler på såkaldt ”tung bunkerolie” (og allerede der lyder det jo galt), der i gennemsnit indeholder 2.500 gange så meget svovl som normal diesel. I praksis betyder det, at ét enkelt større krydstogtskib på ét døgn kan udlede flere skadelige partikler, end hele Københavns biltrafik gør i samme tidsrum. Tak for kaffe.

Nej, krydstogtskibene skal så afgjort ikke have mere magt, end de allerede har. I den forstand må vi være taknemmelige for, at de sejler så langsomt – det er jo dromologi for burhøns. /David Dragsted 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12