Kære læser

En flad fornemmelse

On February 21st 2019 Prime Minister Lars Løkke Rasmussen hosted a press conference at Copenhagen City Hall, where the Danish Tour de France start in 2021 was officially announced. The tour will complete 3 stages in Denmark: A time trial in central Copenhagen and two normal stages from Roskilde to Nyborg over the Great Belt Bridge and from Vejle to Sønderborg. Also in attendance at the press conference were protector for the event HRH Crown Prince Frederik, Tour de France boss Christian Prudhomme, Lord Mayor of Copenhagen Frank Jensen and Minister for Business Rasmus Jarlov. . (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)

Hurra.

Og så det lange.

Hur-ra   a           a.

Undskyld, hvis entusiasmen fremstår lidt anløben her, men Tour de France, verdens største cykelløb, kommer til landet. I 2021 skal de første tre etaper af Touren køres i Danmark. Det bekræftede løbets direktør Christian Prudhomme onsdag med en kort forklaring, som det må have krævet et helt hold af kommunikationskonsulenter at give tilstrækkelige tyngde og valør: ”I København er der flere cykler end indbyggere. Det er en historie om et møde mellem verdens største cykelløb og verdens største cykelby.”

Sagen er, at det er ret svært at komme på en god grund til, at Le Grand Départ, som starten på touren hedder, skulle finde sted i flade Danmark. Det er meningsløst.

Brian Mikkelsen, der i juni fra den ene dag til den anden skiftede hvervet som erhvervsminister ud med posten som administrerende direktør for Dansk Erhverv, gjorde et forsøg på direkte tv torsdag formiddag. ”Det er uvurderlig branding, vi vil få for dansk erhvervsliv,” sagde han og forklarede, at det havde været en ”kæmpe opgave – en kæmpe opgave” at få løbet til Danmark, og at det kun havde kunnet lade sig gøre takket være ”en kæmpe holdindsats”.

Det var Mikkelsens tidligere regeringskollega, finansminister Kristian Jensen (V), som breakede nyheden på Twitter onsdag midt under regeringens forhandlinger om sundhedsreformen: ”Så blev det officielt. Tour de France starter i Danmark i 2021,” skrev han – inden han trak beskeden tilbage med et nyt tweet om, at han havde været for hurtig. Da han kom ud fra sundhedsforhandlingerne, som trods alt er af større betydning for kongeriget end Tour de France, spurgte de ventende reportere naturligvis til cykelløbet. Men han nægtede at bekræfte noget som helst. ”Det svarer jeg ikke på,” sagde han irriteret. Problemet var, at han i sin iver efter at komme først med nyheden (eller hvad pokker der drev ham) havde stjålet det gyldne øjeblik fra sin på alle måder hårdt trængte chef, Lars Løkke Rasmussen (V).

Provinsielt

En nats søvn kan gøre underværker. Statsministeren så glad nok ud, da han sammen med overborgmester Frank Jensen (S), erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) og Prudhomme stillede op til pressemøde på Københavns Rådhus torsdag formiddag. Der var nogle pinger i lokalet, kunne man se. Men der var også noget provinsielt og forlorent over TV2-værternes måde at pumpe den direkte transmission op, som om der var tale om en begivenhed på linje med Bertel Thorvaldsens hjemkomst til København i 1838 efter 40 år i Rom.

Den der mellemgulvsfølelse af provinsialisme bliver ikke mindre, når man hører, at Lars Løkke Rasmussen i de seneste år har benyttet enhver lejlighed til at nævne Tour de France for den franske præsident Emmanuel Macron. Prøv at se det for dig. Macron er sådan en type, der gerne vil se Søren Kierkegaards manuskripter på Det Kongelige Bibliotek, når han er på statsbesøg, og så løber den danske statsminister rundt om ham og bjæffer om cykling. Bevares, man kan selvfølgelig også kalde det folkelighed. På pressemødet på rådhuset sagde Løkke i øvrigt, at Tour de France har 3,5 mia. seere. Det er en rimelig useriøs påstand. På verdensplan er cykling stadig – modsat fodbold – en sport for nørder. Ifølge en rapport fra fodboldforbundenes verdensorganisation FIFA blev VM-finalen i Rusland i sommeren 2018 set af 1,2 mia. mennesker, mens det samlede antal seere, som på et eller andet tidspunkt har klikket ind på en VM-kamp løber op i 3,5 mia. Og det er altså, hvis man tager revl og krat med.

90 mio. kroner

De siger, at de tre etaper på dansk jord har kostet os 90 mio. kroner, og at lobbyarbejdet for at få dem til Danmark har stået på i adskillige år. Er det pengene værd? Politikens sportsredaktion kiggede på regnestykket i 2017, og det så ikke så godt ud. Den største udgift for Danmark ville være 37,5 mio. kroner alene til Tour de France-arrangøren ASO, som er en privat virksomhed. Og hos Idrættens Analyseinstitut spurgte direktør Henrik Brandt: ”Hvor meget branding af Danmark og vores kvaliteter er der egentlig i at betale en masse penge for at reklamere for en fransk begivenhed? Det er jo ikke noget, vi kan bygge videre på i Danmark.”

Ellers skulle Danmark have insisteret på at få den sidste og afgørende etape og flytte opløbsstrækningen på Avenue des Champs-Élysées i Paris til Jylland. Det ville være dyrt men flot med Triumfbuen på Hærvejen. /Oliver Stilling

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12