Nyhedsanalysen
Streamingkrigen er kun lige begyndt
2019 bliver et blodigt år i streaming-regi. Selvom Netflix med Roma er blevet en del af det helt fine filmselskab, er de ikke nødvendigvis fremtidssikrede endnu. Giganter som Disney og AT&T er på trapperne med deres egne streamingløsninger og vil i et snuptag kunne slå benene væk under Netflix’ bagkatalog. Og netop det bagkatalog må ikke undervurderes, når underholdningsgiganterne i fremtiden skal tilfredsstille deres abonnenter.
Egentlig lignede det hele business-as-usual, da Alfonso Cuarón natten til mandag gik på podiet for at modtage sin Oscar for bedste instruktør i The Dolby Theatre. Jo jo, instruktørkollegaen og landsmanden Guillermo del Toro fik da en krammer der varede liiidt længere end normalt, og Cuarón var trods alt rørt nok til, at han lige skulle genfinde fatningen førend han kunne påbegynde sin takketale. Derfra tog rutinen dog over, for Cuarón havde jo stået der før, og snart fik han pligtskyldigt opremset navnene på alle dem, som nu engang skulle takkes. Faktisk var det hele så stilrent, at man knap nok bemærkede det lille, men afgørende ord, der midt i det hele fik gjort takketalen til en milepæl: ”Netflix”.
For ja, med Cuaróns instruktør-sejr for den seværdige Roma kan det endelig siges, at streaming-giganten er blevet en del af det helt fine selskab. Egentlig har Netflix allerede tidligere vundet et par Oscar-statuetter (i 2017 for dokumentarkortfilmen The White Helmets, og i 2018 for dokumentaren Icarus) men instruktørprisen var nu engang det sidste store skridt, der manglede. Med den har Netflix fået et afgørende blåstempel for, at ambitiøse filmfolk godt kan indlemme sig i deres folder og stadig vinde fine priser. Det var præcis, hvad Netflix havde brug for.
Det er nemlig ikke nogen hemmelighed, at streamingselskabet på det seneste har været trængt op i lidt af en krog. I sidste uge blev det annonceret, at de sidste to serier fra Netflix’ Defenders-univers snart må lade livet, da hverken Jessica Jones eller The Punisher bliver forlænget med en ny sæson. Helt ligesom det tidligere har stået klart, at hverken Daredevil, Iron Fist eller Luke Cage kan fortsætte i Netflix-regi. Defenders-serierne er nemlig ejet af Marvel, der er ejet af Disney, der har planer om at lancere en ny stor streamingplatform inden udgangen af 2019. Og der skal ikke meget til at regne ud, at sådanne Disney-planer godt kan sætte en slem kæp i hjulet for Netflix’ ambitioner om fortsat streaming-overherredømme.
Musens leg med Netflix-katten
Det er rent ud sagt ærefrygtindgydende, hvor mange muskler Disney har at spille med, når det kommer til film- og serielandskabet. Ikke nok med at de både ejer Pixar, Lucasfilm og Marvel, så står de også til at blive ejere af 21st Century Fox-konglomeratet, når en handel til den nette sum af 71,3 mia. dollars bliver gennemført denne sommer. Dermed vil Disney også få en aktiemajoritet på 60 pct. af den eksisterende streamingtjeneste Hulu, ligesom at en tv-kanal som FX vil komme under Disneys faner. De betyder, at Disney de facto vil have eksklusive rettigheder til … ja, praktisk talt alt: The Avengers (og resten af Marvels cinematiske univers), Star Wars, Indiana Jones, Avatar, The Handmaid’s Tale, The Americans, Fargo, og meget, meget mere.
Oplysninger om Disneys nye streamingtjeneste Disney+ er endnu sparsomme. Men allerede nu står det klart, at Disney+ som minimum vil være stedet hvor alt Marvel, Star Wars og Pixar, foruden Disneys ”egne” ting såsom Frozen 2 og gamle Disney-tegnefilm i fremtiden vil høre hjemme – og det til en abonnementspris, der angiveligt vil blive billigere end Netflix’. Hvis man oven i det tilføjer, at Disney samtidig vil have Hulu til rådighed som en form for suppleant, hvor mere ”voksent” indhold fra eksempelvis FX kan blive bragt, ja, så er Netflix altså i alvorlige vanskeligheder. Og desværre for Netflix er det endda kun begyndelsen.
Hvad gør man uden Venner?
Selvom Netflix de sidste par år har investeret massivt i egenproduceret indhold (bare sidste år brugte de i omegnen af 12 mia. dollars på det), er det fortsat gamle, genkendelige serier, der opnår den største popularitet. På den amerikanske Netflix stod den amerikanske udgave af The Office således for rystende 7,19 pct. af alle afspilninger på tjenesten, alt imens Venner stod for 4,13 pct. Da Netflix i december kom til at meddele, at Venner ville forlade platformen fra den 1. januar i år, skabte det så stor furore blandt de amerikanske abonnenter, at Netflix efterfølgende måtte annoncere, at de havde fornyet rettighederne til serien endnu et år. Prisen? 100 mio. dollars.
Det er her, tingene for alvor begynder at blive grimme. For ligesom Disney har en dræber-streamingtjeneste på bedding, har også telekommunikationsvirksomheden AT&T planer om at gøre 2019 til streamingens år. AT&T opkøbte sidste år WarnerMedia og sidder dermed på en produktportefølje der blandt andet tæller HBO, Harry Potter-franchisen og – you guessed it – Venner. Hvis AT&T ligesom Disney begynder at trække deres serier og film fra Netflix, ja, så begynder Netflix altså at stå ret nøgne tilbage – uanset hvor mange Oscar-statuetter Roma så ellers har vundet.