Nyhedsanalysen

Det nye almindelige

Pass it on. Der er hvert år flere stater og flere lande, der helt eller delvist legaliserer cannabis. Det er ikke bare en mindre kulturrevolution, der er i gang, det er også en milliardindustri under opbygning med salg, produktion, reklame og distribution af et marked, der potentielt kan blive ligeså stort som alkohol og tobak.

Når man som dansker lige er kommet sig over det sammenfaldne pay off med en gammel udskældt Danske Bank-reklame, fanger man lynhurtigt, hvor den succesfulde filminstruktør Spike Jonze vil hen med sin nye reklamefilm, for cannabis-producenten MedMen. ’The New Normal’ kalder han det med skuespilleren Jessie Williams speak og sætter gang i en to minutter lang historisk gennemgang af USA’s forhold til planten, der starter helt tilbage ved ‘The Founding Father’ George Washingtons hampefarm i 1700-tallet. Herfra går han med rolige panoreringer af udstillingsmontre på et fiktivt museum gennem forbud og kriminalitetshistorien for at havne i nutiden med wellness, gruppeterapi og til sidst slutbilledet, der dvæler ved en helt almindelig (lidt over) middelklassevej i USA, med et helt almindeligt amerikansk middelklassepar, der med sig hjem fra deres indkøbstur også har en pose fra MedMen. Alt sammen akkompagneret af den rolige speak, der fortæller os, at vi skal til at vænne os til ’Det nye almindelige’.

Og for MedMen er det ikke bare et sted, de drømmer sig hen. Det er et sted, der allerede eksisterer. Firmaet er en af Californiens største cannabisproducenter med drivhuse over hele staten og 15 butikker fra West Hollywood til Sacramento. Sidste år omsatte de for en kvart milliard kroner og siden de startede i 2010 har de opbygget aktiver for 2 milliarder kroner. Det er gået stærkt for MedMen, der dog stadig er små i forhold til firmaer som canadiske Aurora Cannabis og Canopy Growth, der har butikker og produktion over hele Nordamerika og samarbejder med stjerner som Snoop Dogg om produkter.

For der er penge at tjene i cannabis. Det er der nogen, der har vidst længe. Selv om det er højst usikre tal, har politiet sammen med en række forskere flere gange vurderet det illegale hashmarked herhjemme til at have en omsætning på omkring en milliard på Christiania alene. I USA mener man, at der i 2010 illegalt blev omsat for 250 milliarder kroner om året på hashmarkedet, og her taler vi endda til en ret begrænset målgruppe. Det er den målgruppe, firmaer som MedMen arbejder hårdt for at udvide.

Ikke bare bonghoveder

De nye cannabis-producenter vil ikke nøjes med at sælge til skatere, bonghoveder og festivalgæster, men har planer om at gøre det til en del af vores hver dag – The New Normal. Dels som rusmiddel, der skal tage kampen op med tobak og alkohol, dels som wellness-produkt i for eksempel olier, cremer, kosttilskud eller afslapning i forbindelse med yoga og meditation, og dels til medicinsk brug som smertestiller eller beroligende middel. Dertil kommer den ladeport, det ville åbne for producenter rundt om cannabismarkedet med alt fra design af nye cannabisprodukter og reklameindustri til producenter af vandbonger og vapers.

Og mange af de amerikanske delstater har været med på den udvikling, selv om der centralt i Washington ikke er blevet vedtaget nye love. 30 stater har legaliseret marihuana til medicinsk brug, og 10 af dem har gjort det lovligt at bruge til ”recreational use” – hverdagsbrug. Lande som Canada og Uruguay har gjort det helt lovligt ligesom Portugal og Holland i Europa og over det meste af den vestlige verden diskuteres det løbende. Det gælder også i Danmark, hvor Københavns kommune af flere omgange har ønske at afprøve  sig som forsøgskommune – særligt med argumentationer om at komme bandekriminaliteten til livs.

Mange lande har også budt ind på den legale produktion. Både Uruguay og Columbia har gjort det til et erklæret mål at blive verdens førende cannabis  producent (Klaus Riskær Pedersen (personen ikke partiet) har hampmarker i Uruguay), mens Libanon har haft stor succes med at få en hampeindustri op at køre, ligesom flere afrikanske stater har forsøgt at gøre sig til forgangslande. Et af problemerne for cannabis-farmene har dog været sikkerheden omkring dyrkningen, der er et oplagt mål for tyve.

Det har også skubbet til folks holdning til brugen af cannabis. I 2000 mente blot 28 procent af amerikanerne, at man burde legalisere, mens det tal i 2018 var steget til 68 procent. Også mere end halvdelen af danskerne mente i 2017, at cannabis burde ”fuldt ud legaliseres” i Danmark, og kun 27 procent sagde direkte nej til en legalisering. Det betyder også, at det har været meget mindre farligt at gå ind i debatten politisk, hvor både Liberal Alliance, De Radikale, Enhedslisten, SF og Alternativet, går ind for en legalisering af hash uden, at der dog er kommet en nævneværdig lovændring på området endnu.

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12