Nyhedsanalysen

Costa Rica har en klimaplan

People hold placards as they attend a protest asking for urgent measures to combat climate change in Paris, France, February 22, 2019. REUTERS/Philippe Wojazer

Klimanøleri. I bogen For enhver pris skrevet af Henrik Qvortrup og Føljetons egen Lars Trier Mogensen er et af de gennemgående motiver, at statsminister Lars Løkke Rasmussen ofte anvender en lidt særegen strategi, når det kommer til svære politiske dilemmaer. I stedet for at udstikke en klar kurs fra start, vil Lars Løkke som oftest tøve med at gøre noget indtil aller, allersidst, helt ved det punkt, hvor det simpelthen er bydende nødvendigt at handle. Man må give statsministeren, at den tilgang har været effektiv nok til, at han indtil nu har kunnet blive ved magten. Men omvendt virker den ikke altid lige hensigtsmæssig. Tag bare et dilemma som klimaforandringerne. Her har det (som minimum) stået klart siden FN’s skelsættende klimarapport fra efteråret, at verden senest i 2050 skal have en nettoudledning af drivhusgasser på nul, såfremt klodens temperaturstigning skal holdes på 1,5 pct. ved udgangen af dette århundrede. Det er ekstremt voldsomt og kræver, at verdens lande allerede nu tænker langsigtet og lægger detaljerede planer. Sagt med andre ord: I klimakampen har vi simpelthen ikke råd til Løkkes karakteristiske tøven.

Lille land, store ambitioner. Derfor kan det måske give god mening at skæve til Costa Rica i disse dage. Her har regeringen netop lanceret en omfattende klimaplan, der skal resultere i, at det lille land med 5 mio. indbyggere er komplet CO2-neutralt i 2050. Det lyder måske ikke så vildt, taget i betragtning at det også, sådan nogenlunde, er målsætningen hos eksempelvis Danmark og Europa-Kommissionen. Men ifølge FNs tidligere klimachef Christiana Figueres, der selv er costaricaner, er planen faktisk ”uden fortilfælde” i international politik.

Kom så, Costa Rica. Med deres nye klimaudspil har Costa Rica således givet det hidtil mest konkrete bud på, hvad der egentlig skal til, såfremt et helt land skal kunne leve op til målene for Parisaftalen. Blandt andet skal der allerede fra 2022 være indført elektriske passager- og fragttog, fra 2035 skal en tredjedel af alle landets busser være elektriske, og i 2050 skal praktisk talt alle biler og busser køre på el. Det kommer selvfølgelig til at koste; bare 43 mia. kroner de første 11 år. I Costa Rica er de dog ikke i tvivl om, hvad der er på spil: ”Hvis ikke vi kan klare den inden 2050, så er det ikke sandsynligt, at noget land kan. Det ville være virkelig skidt,” som regeringens klimarådgiver Francisco Alpízar udtrykker det. Vi siger tak til Costa Rica og ønsker dem al mulig held og lykke. /David Dragsted

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12