Fyn er et fredeligt sted. En fredelig ø beboet af fredelige mennesker, og når de åbner munden og taler, er det, som om skyerne forsvinder, og fuglene begynder at synge. Fyn er ikke bare fin, Fyn er leifig. Når en fynbo siger, at hun lige vil gå en tur med hunni i skovi, ja, så betyder det smæt en tur med hunden i skoven (smæt = såmænd).
Der kan være noget godtroende eller ligefrem enfoldigt over den fynske dialekt, og måske er det derfor, at nogen inde på Fyns Wikipedia-opslag har indføjet, at fynsk faktisk er fuld af lag og kan opdeles i øst-, nord-, syd- og vestfynsk. Ja, at vestfynsk endda kan opdeles i nordvestfynsk og sydvestfynsk, og at der i ‘hovedstaden’ Odense sågar kan være hørbare dialektforskelle – fra gade til gade!
Troværdigheden er derfor høj på Fyn. Leder du efter en ny gammel bil? Så tag til Fyn. Hvis du endelig vil lade dig besnakke af en brugtvognsforhandler, så giv dig dog den lille oplevelse at lade ham være fynbo.
Muligt sanktionsbrud
Så hvis man lige gik og havde en helt H.C. Andersensk optur over det spraglede regionale ømål, bliver man lidt ærgerlig, når man hører om den fynske milliardvirksomhed Dan-Bunkering, som har hovedsæde i Middelfart og er en del af koncernen United Shipping & Trading Company. For her vil de helst slet ikke rigtig sige noget i den penible sag om firmaets leverancer af jetbrændstof til den russiske flåde, som DR dygtigt har oprullet i de seneste par dage ved hjælp af en række centrale kilder og amerikanske retsdokumenter.
Kort fortalt drejer sagen sig om, at Dan-Bunkering fra januar 2016 til maj 2017 har leveret 30.000 tons jetbrændstof til den russiske flåde. 30.000 tons er ifølge forsvarsanalytiker ved Forsvarsakademiet Mikkel Storm Jensen nok til at foretage 6.000 bombemissioner – for eksempel over Syrien.
I efteråret 2015 indgik Syriens præsident Bashar al-Assad en aftale med Ruslands præsident Vladimir Putin om, at russerne skulle hjælpe med at bombe den syriske regerings modstandere. Det blev en gamechanger. Hvem ‘modstanderne’ indbefattede greb nemlig hurtigt om sig, og inden længe var det ikke bare terrorister med tilknytning til ISIS og lignende, som var russernes bombemål, men også mere moderate modstandsbevægelser, som i et vist omfang havde USA’s opbakning.
Jetbrændstoffet til bombemissionerne skulle leveres et sted fra. Levering af jetbrændstof er det, Dan-Bunkering gør sig i. Så længe den kunde, man leverer til, ikke er omfattet af internationale sanktioner, er det kun ens samvittighed, der afgør, om man vil levere. Så hvis det bare var sådan, det forholdt sig, ville Dan-Bunkering være home free.
Ifølge DR’s oplysninger leverede det fynske selskab i begyndelsen til et russisk fragtfirma ved navn Sovfracht. Da Sovfracht i september 2016 kommer på USA’s sanktionsliste, fordi de fragter jetbrændstof til den russiske flåde til brug i Syrien, får Dan-Bunkering pludselig en ny kunde – Maritime, hedder den.
I de amerikanske retsdokumenter, som DR har fået adgang til, omtales Maritime som et stråmandsselskab. Og der er ikke så meget at rafle om: Flere af medarbejderne i Maritime er de samme som i Sovfracht og bruger de samme e-mailadresser og de samme kontrakter som Sovfracht, og Maritime gør i øvrigt i en e-mail Dan-Bunkering opmærksom på, at de nu er den russiske flådes nye repræsentant. Og som DR formulerer det i sin gennemgang: ”Flåden er en del af det russiske militær, der på det tidspunkt udfører daglige luftangreb i Syrien.”
Dan-Bunkeringer er hverken sigtet eller tiltalt for noget, men figurerer bare anonymt i de amerikanske retsdokumenter, så på den måde burde der ikke være nogen ko på isen. Det er selvfølgelig ikke rart, når Erhvervsstyrelsen, som det var tilfældet i februar 2017, melder Dan-Bunkering til politiet for muligvis at have brudt EU’s sanktioner fra 2014. Sanktionerne går på, at europæiske virksomheder ikke må sælge, eksportere eller levere jetbrændstof til brug i Syrien.
Men hverken Dan-Bunkerings ejer og direktør, Torben Østergaard-Nielsen, der skal være god for 7,7 mia. kroner, eller andre fra virksomheden ønsker at stille op og forklare sagens rette sammenhæng (hvis der er sådan en). DR har stillet 20 spørgsmål til Dan-Bunkering, som endnu ikke er blevet besvaret, og virksomhedens advokat, der ellers hedder Appel til efternavn, har angiveligt besvaret DR’s henvendelser med fluffy skriftlige formuleringer: ”Dan-Bunkering har aldrig leveret jetbrændstof til Syrien” (4. april); ”Det kan således oplyses, at Dan-Bunkering aldrig har leveret brændstof til Syrien” (10. april); ”Dan-Bunkering er ikke sigtet for nogle af de forhold, som du omtaler, og det er derfor vanskeligt at forestille sig, at der skulle versere en sag hos politiet” (26. april).
Som det gamle fynske mundheld siger: Hvis du har rent mel i posen, så skal du ikke opføre dig, som om du har noget at skjule. Eller også er det bornholmsk. Eller eller lollandsk. Nå, lige meget hvad: Vi får se, hvad der sker. /Oliver Stilling