Tronskifte. Så gik den ikke længere. Efter 19 uger som nummer et måtte Lil Nas X’ ørehænger ”Old Town Road” endelig lade pladsen for Billie Eilish’ sang ”Bad Guy” på Billboards amerikanske top-100-hitliste – den definitive målestok for enhver sangs popularitet. Ingen kan dog tage rekorden fra Lil Nas X; ”Old Town Road” er med længder den sang, som har haft flest uger på førstepladsen på Billboards hitliste. En liste, som vel at mærke blev lanceret helt tilbage i 1958. Sangens succes er på mange måder en usandsynlig historie. Den kombinerer på både gal og genial vis de to svært forenelige genrer hip hop og country og er skabt af en nu 20-årig Lil Nas X, der indtil for nylig end ikke havde underskrevet nogen pladekontrakt. Samtidig findes der dog næppe nogen sang, som bedre er i stand til at indramme den aktuelle musikalske tidsånd.
Viral cowboy. For om noget hersker der – måske mere end nogensinde – en sand gør-det-selv-ånd blandt aspirerende musikere, som dikterer, at forældede ting såsom pladekontrakter og målgruppeundersøgelser ikke nødvendigvis er påkrævede for at skabe et brændende Billboard-hit. Det er Lil Nas X et perfekt eksempel på. Rapperen købte oprindeligt beatet til ”Old Town Road” for små 30 dollars på internettet, og han gik herefter all-in på at skabe en sang, som kunne opnå meme-popularitet på videotjenesten TikTok. Det lykkedes. ”Old Town Road” gik så viralt, at sangen snart spredte sig udover TikToks stepper, og pludselig gik selveste country-stjernen Billy Ray Cyrus med til at medvirke i et remix. Herfra gik der ikke længe, før sangen kunne gå sin sejrsgang på Billboards lister – og snart stod også pladeselskaberne i kø for at slå kløerne i den nye selvskabte stjerne.
Gør-det-selv. Ret beset kan der også fortælles en lignende historie om tronrageren Billie Eilish. Den 17-årige teenager, der som 14-årig optog sangen ”Ocean Eyes” med hjælp fra sin storebror og lagde den på musikdelingstjenesten SoundCloud, så Eilishs danselærer kunne høre den – hvorefter sangen på ingen tid gik viralt. Hvis du kan finde ud af at sammenstrikke et hit, kan du i dag (med en lille dosis held) nå ud over stepperne på en måde, som for blot ti år siden ville have været utænkelig. Pladeselskabernes hitliste-monopol er brudt, og det er svært ikke at se udviklingen som en sejr for musikere, der er villige til at prøve noget nyt – selv hvis det nye består i at blive historiens første country-rapper. /David Dragsted