Kære læser

Pik, patter og penge i klimakampen

Klimakampen er blevet mainstream. Det er ikke noget, vi tror, det er noget, vi ved.

Vores bevis herpå er ikke, at Greta Thunberg tirsdag blev modtaget som en helt, da hun afsluttede sin rejse over Atlanten i sejlbåd og ankom til New York, ligesom tusinder forventes at tage del i hendes klimastrejke i dag. Beviset er heller ikke, at de grønne partier i Europa stormer frem, eller at samtlige politikere i Danmark pludselig føler et stort behov for at snakke klima, eftersom der er vælgere i det.

Nej, vores bevisførelse handler i højere grad om pik, patter og en hundredmand på rød. Pornohjemmesiden Pornhub har netop lanceret en kampagne under navnet ”mest beskidte porno nogensinde”. De har optaget en pornofilm på en strand fuld af affald (ja, ikke at vi har set den), og hver gang den bliver streamet, doneres der penge til at fjerne plastikaffald fra verdenshavene (har vi så måske alligevel set den? Nu det er for en god sags tjeneste. Vi ved det ikke). ”Vi er beskidte hos Pornhub, men derfor behøver vores strande ikke at være det,” lyder sloganet.

Hos gamblingfirmaet Danske Spil har de ligeledes lanceret en klima-reklamekampagne, hvor de opfordrer folk til at forbedre deres klimavaner, så ”oddset” på jordens overlevelse kan falde. ”Kom ind i kampen,” er sloganet her.

Først kommer pornoen

Hvorfor synes vi så, at to reklamer er beviset på, at klimakampen er blevet allemandseje? Jo, tillad os at forklare.

Man kan være stensikker på, at de første til at få færten af tidsånden, er dem, der kan tjene penge på den. Så når der pludselig dukker reklamer op, hvor klimakampen bruges til at sælge produkter, så er det, fordi klimaet er blevet mainstream – for når noget er mainstream, så er der ”peng’ i skidtet”, som vi siger ude på landet.

Man kan endvidere være stensikker på, at de første til at fatte, at der er ”peng’ i skidtet” er gambling- og pornoindustrien. De to industrier har en lang tradition for at være firstmovers på noget, der senere bliver mainstream, og vil man fx vide, hvad vej den teknologiske udvikling går, skal man bare se et par pornofilm. Deres evne til at se trends før alle andre handler selvfølgelig om, at der er tale om kæmpeindustrier – sex og spil bliver vi aldrig trætte af. Men det handler nok også om, at de om nogen ved, hvem vi er. De kender selv vores mørkeste hemmeligheder.

De to reklamer er derfor godt nyt for klimaforkæmperne. Danske Spil og Pornhub er en spåkugle, hvori man kan se, at klimaet bliver den altomfattende dagsorden de næste par år. Det bliver noget, som verdens firmaer ikke kan se igennem fingre med, hvis de gerne vil overleve. Enten er du grøn, eller også er du død.

Der vil uden tvivl være nogle, der bliver vrede, fordi de føler, klimakrisen bliver misbrugt af firmaerne til at sælge varer for ussel mammon. Det forstå man jo godt, men det er den forkerte måde at betragte problemet på. For klimaet reddes ikke kun af de aktivister, der lænker sig fast til parlamentsbygninger. Det reddes i lige så høj grad af Troels fra Nørre Næver, der pludselig bliver bevidst om klimaet, når han ser en pornofilm eller spiller en 20’er på sejr til Liverpool F.C. /Andreas T. Kønig

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12