Ausfahrt. Verdens største biludstilling finder pt. sted i Frankfurt, Tyskland. Fra den 12.-20. september kan benzinhoveder og biljournalister nok en gang løbe hornene af sig i den tyske bys uendelige messehaller til Internationale Automobil-Ausstellung (IAA). Udstillingen afvikles af interesseorganisationen Verband der Automobilindustrie, som repræsenterer de vigtigste tyske bilproducenter såsom BMW, Volkswagen og Daimler (Mercedes’ moderselskab). Normalt er IAA af samme grund tænkt som en perfekt anledning for tyskerne til at spille med de industrielle muskler og til at vise, hvorfor Tyskland fortsat er über alles, når vi snakker biler. Nye vinde blæser imidlertid over Frankfurt. Uden for IAA-hallerne har miljøaktivister fra blandt andet Greenpeace, Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland (BUND) og cykelforeningen Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club (ADFC) lørdag arrangeret en protestmarch, der har til formål at skabe opmærksomhed om klimavenlige transportmidler (her er det jo nok særligt cyklen, der tænkes på) og for kort og godt at protestere mod diesel- og benzinslugende biler. Og indenfor i hallerne gør bilindustrien, hvad den kan for at overbevise folket om, at de mange bilmærker altså er klimavenlige nok på bunden.
Achtung. Ikke overraskende har de helt store annonceringer på årets udstilling således drejet sig om elbiler. Volkswagen har præsenteret den såkaldte ID.3, der bryster sig af at være mærkets første masseproducerede elbil, og som til forveksling ligner en VW Golf. For at vise at tyskerne er seriøse omkring den grønne omstilling, har Volkswagen endda fået et nyt logo. Godt nok ligner det til forveksling det gamle logo, bortset fra at det er mere fladt i udtrykket, og at den blå baggrund er blevet skrottet til fordel for en lidt mørkere blå baggrund. Hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro, at det blot var det gamle logo, som havde fået en ordentlig tur med strygejernet. Men ifølge Volkswagen selv signalerer det nye logo altså begyndelsen på en ”ny æra”, ligesom brandet ”er ved at undergå en fundamental forandring mod en fremtid med en CO2-neutral udledning for alle”. Om det nye logo også har noget at gøre med at glatte ud oven på deres dieselbilers tidligere mørketal i forhold til luftforurening – det, som er blevet døbt dieselskandalen – melder bilmærket ikke noget om.
Stau. Andre store og vigtige mærker såsom Hyundai, Honda og Porsche er også på banen med deres egne nye elbiler, men IAA udstiller samtidig et paradoks: På trods af ønsket om en mere grøn profil bliver der alligevel præsenteret rigtig, rigtig mange nye benzinslugende SUV’er. Land Rover har tilmed valgt at genoplive deres meget lidt klimavenlige Defender-firehjulstrækker og tage den med på messen. Og netop det – branchens genstridige konservatisme og fortsatte benzinklamren – menes faktisk at være en af grundene til, at bilindustrien i øjeblikket tager et voldsomt dyk i blandt andet Tyskland og Storbritannien; også hvis man ser bort fra mere åbenlyse faktorer såsom Brexit og den igangværende handelskrig. Måske de mange bilfabrikanter for alvor bør tage demonstranternes ord til sig i stedet for at lade sig forblænde af den interne branchemasturbation. Flere bilmærker er godt på vej med deres elbiler, men de er altså heller ikke i mål endnu. /David Dragsted