Alt er som bekendt relativt, men når man lige kaster et flygtigt blik ud over det politiske Danmark og tænker på, hvad så mange andre lande slås med, så går det da egentlig meget godt.
I denne weekend afholder Det Konservative Folkeparti ekstraordinært landsmøde i Herning, og man må bare sige, at det klæder partiformand Søren Pape Poulsen ikke at være justitsminister. Dengang han beklædte embedet var det, som om han aldrig helt præcist vidste, hvor hårdt han skulle slå ned på ting, som han forestillede sig, partiets kernevælgere mente forstyrrede freden i det danske retssamfund. Visitationszoner, tiggerlov, zoneforbud, dobbelt straf i såkaldte ghettoområder og den slags. We got it – Pape forsøgte at udstråle ”hård fyr”; Justitsministeren med jernnæven, kunne være titlen på filmen. Men når han bare er sig selv – favnende formand, åbentstående skjorte, fuld af tro på en fremtid for ”et blåt Danmark”, så virker han som den der tilforladelige fyr, man møder i toget, som ikke forstår et vink med en vognstang og igen og igen forsøger at falde i snak på de lange strækninger mellem stationerne. Pape tager glad til Herning og fortæller pressen, at han skal drikke en kop kaffe med Venstres nye formand i næste uge. ”Mine forventninger er, at nu skal vi partiformænd i blå blok først og fremmest til at lære hinanden at kende. Også som et hold. Vi er ikke enige om alt. Det skal vi heller ikke være,” udtaler han og bla bla bla.
Det er ikke let
I Region Midtjylland kører den nye østjyske letbane ustabilt, for at sige det mildt, og strækningen mellem Aarhus og Grenaa og Odder har både haft et stort underskud og færre passagerer end forventet (lad nu bilen stå, for pokker!) Og hvis de nymodens tiltag ikke dutter, hvad gør man så? Politikerne i Favrskov Kommune har en plan, og det er at undersøge, om en busforbindelse ville gøre mere lykke end et stykke letbane – og nu bliver det sgu lokalt – mellem Hinnerup og Lisbjerg, som har 14 kilometer vej mellem sig. ”Hvis der skal komme en letbane, er der nødt til at komme penge udefra, og hvis det på længere sigt viser sig, at der ikke kommer penge, er vi også nødt til at se på alternativer,” udtaler formanden for Planudvalget i Favrskov Kommune, en socialdemokrat, til DR Østjylland. Man vil altså undersøge, om der er økonomi i den løsning, man sikkert har tyet til de seneste 50-60 år: rutebilen. Det er der nok. Måske er bussen ved at blive den nye rundkørsel: Først fjerner man dem, så får man dem tilbage, fordi de ikke var så tossede endda.
Og hvad siger de lokale til det hele? DR har haft fat i en Hinnerup-borger, Hulda Run (!), som antyder, at hun kun vil tage letbanen, hvis den stopper flere steder på vejen ind mod Aarhus end InterCity-toget, der stopper på Hinnerup Station. ”Der skulle være andre fordelagtige stop på strækningen, før jeg gad bruge den,” siger hun.
Afghanistan til valg
Hulda Run ved ikke, hvor godt, hun har det. Eller også er hun udmærket klar over det – det ved vi ikke. Lørdag er der præsidentvalg i Afghanistan, og det er alligevel en vild ting, når det sker. Når man går hen og stiller sig i kø i timevis for at stemme, er det med livet som indsats. 9,6 millioner af Afghanistans 43 millioner indbyggere kan bruge deres demokratiske ret på 5.000 valgsteder fordelt på 34 provinser. 100.000 soldater er udkommanderet til at passe på, at en eller anden taliban-tosse ikke møder op med en selvmordsbombe.
Det land er så skrøbeligt. Giv dem alle de visitationszoner, de vil have. Afghanistan er ikke blåt eller rødt, det er et land, der har det svært, og hvor demokratiske kræfter hele tiden kæmper med det yderste af neglene for at skabe et tåleligt samfund. Hvis letbanen i Region Midtjylland er op ad bakke, så er det her… nej, det kan nok ikke sammenlignes. Vi krydser bare fingre for valghandlingen. /Oliver Stilling