Frem med popcornene. Den stadig mere forvirrende streamingkrig går i denne måned ind i sin næste fase. Fredag lancerede Apple sin nye streamingtjeneste Apple TV+, der bryster sig af at være en af de billigste på markedet. Senere på måneden slutter Disney sig til kampen, når den længe ventede tjeneste Disney+ den 12. november slår dørene op i USA (datoen for den danske lancering er endnu ukendt). De to amerikanske giganter håber at kunne tilkæmpe sig albuerum i et marked, der virker mere og mere mættet. HBO, Netflix, Amazon Prime, og herhjemme blandt andet også Viaplay, TV2 Play, C More med flere; som forbruger er det snart ikke til at finde hoved og hale i, hvor en given tv-serie egentlig har hjemme.
Skærm dig. Da Netflix som den første store spiller på markedet i sin tid begyndte at tilbyde streaming af film og tv-serier, var præmissen ellers såre simpel. Væk var de dage, hvor man skulle bekymre sig om kabeltv-pakker og programoversigter. Nu kunne (næsten) al ønsket underholdning fås ét enkelt sted til en overkommelig pris. Sidenhen har eksklusive tv-serietilbud streamingtjenester imellem dog udviklet sig til at være the name of the game, og hvis man i dag ønsker at følge med i alle de mest hypede tv-serier, føles det lidt som at være blevet slået tilbage til start. Det er nu i stigende grad nødvendigt at jonglere mellem et hav af forskellige abonnementer, hvis man vil have det hele med, og den verserende streamingkrig har således skabt en oplevelse, der ikke er ulig den, som Netflix ellers skulle have dræbt: Den dyre tv-pakke er kommet tilbage, bare i nye klæder. Se bare, hvordan tv- og teleselskaber såsom YouSee og Telmore har inkorporeret tilbud om streamingtjenester i deres abonnementsløsninger. Og det stopper ikke en gang der.
Ædt op af æteren. Noget af det allermest banebrydende ved Netflix var i sin tid, at streamingtjenesten valgte at gøre hele sæsoner af egenproduceret indhold tilgængelig på én gang. Netflix var jo netop ikke en tv-kanal såsom HBO, og derfor heller ikke bundet af noget så gammeldags som hensyn til sendeplaner. Udgivelsesstrategien gjorde begrebet binge til allemandseje, og generelt virkede det utroligt futuristisk, sådan at kunne se en spritny tv-serie uden at skulle vente på nye afsnit fra uge til uge. I takt med at flere streamingtjenester er kommet til, er strategien dog også blevet mere problematisk. Mange ser i dag Netflix’ nye serier så hurtigt, at der knap nok bliver tid til at opbygge hype omkring den, og i et mættet marked er hype ellers alfa og omega – folk bliver nødt til at snakke om netop din serie, hvis du fortsat skal holde dig relevant. Af samme årsag har blandt andet Disney+ valgt en løsning, der igen synes at bringe streamingen tilbage til de gamle tv-dage: Afsnit fra store tv-sats såsom Star Wars-serien The Mandalorians vil blive udgivet fra uge til uge, selvom der reelt ikke er noget til hinder for, at det hele kunne blive udgivet på én gang. Disney skaber en kunstig knaphed for at få forbrugerne til at fortsætte deres abonnement. Egentlig var det meningen, at streamingens tidsalder skulle have dræbt flow-tv’ets forældede logikker. Men i stedet har den skærpede konkurrence faktisk skabt en forbrugeroplevelse, der i stigende grad minder om den gamle. Eller som Obi-Wan Kenobi siger til Anakin Skywalker i ”Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith”: ”You were supposed to bring balance to the force, not leave it in darkness.” /David Dragsted