Nyhedsanalyse

Facebook er gået all-in på Indien

Erin Scott/Reuters/Ritzau Scanpix. Facebook Chairman and CEO Mark Zuckerberg testifies at a House Financial Services Committee hearing in Washington, U.S., October 23, 2019. REUTERS/Erin Scott

Frem med checkhæftet. Kampen om verdens mest tillokkende digitale marked går nu ind i sin næste fase. Tirsdag annoncerede Facebook, at det sociale medie har i sinde at investere svimlende 5,7 mia. dollars i den indiske telegigant Jio Platforms. Investeringen vil sikre Mark Zuckerbergs selskab en ejerandel på 9,99 pct og dermed gøre Facebook til den største minoritetsauktionær. Også kinesiske ByteDance, der står bag den populære videotjeneste TikTok, satser stort på Indien og forventer således at nå ud til yderligere 100 mio. brugere i løbet af 2020. Online-aspirationerne har kort sagt kronede dage i verdens andenmest folkerige nation, hvor stadig flere mennesker får adgang til internettet.

Data til folket. Navnet Jio Platforms ringer nok ikke den store klokke herhjemme, men i Indien er selskabet eksploderet i popularitet på noget nær rekordtid. Jio – der ud over at betyde ”at leve” på hindi også er en spejlvending af det engelske ”oil” – blev stiftet i 2016 af Indiens rigeste mand Mukesh Ambani. Mangemilliardæren er kendt som formand for konglomeratet Reliance Industries, der har fangarme ud i blandt andet olieindustrien, detailhandlen og nu også telekommunikation. På rekordtid blev datterselskab Jio nemlig en sand darling blandt de indiske forbrugere, da firmaet valgte at tilbyde 4G-data til uhørt lave priser. En forretningsfinte, der har gjort mobilinternettet i Indien til noget nær det billigste i verden. Jio formåede dermed (næsten) at gøre det, som Facebook indtil 2016 havde forsøgt uden held: At give inderne gratis internetadgang. Zuckerbergs såkaldte Free Basics-program blev dengang kuldsejlet, da de indiske myndigheder fandt det for konkurrenceforvridende. Nu har Facebook-stifteren så slået pjalterne sammen med Ambani, der blandt andet er kendt for at nære et godt forhold til Indiens premierminister Narandra Modi. Med et trylleslag – og en god portion milliarder – har Facebook alligevel fået mulighed for at udvide sin indflydelse på det lukrative indiske marked.

Kongen af internettet. Det er ellers ikke, fordi Facebook som sådan mangler kunder i butikken. Chat-tjenesten WhatsApp, som Facebook ejer, har allerede svimlende cirka 400 mio. brugere i Indien. Med Jio-samarbejdet synes det sociale medie imidlertid at have et langvarigt mål inden for rækkevidde: En udvidelse af forretningsmodellen til blandt andet også at omfatte betalingsløsninger og webhandel (Jio satser stort på e-commerce) alt sammen inden for Facebooks eget univers. Silicon Valley-virksomheden vil ikke bare forbinde folk over internettet, de vil være internettet. Og foreløbigt agerer den massive investering i indisk habengut en lakmustest for, hvor succesfuld den strategi vil vise sig på sigt. /David Dragsted

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12