Nyhedsanalysen

Computerspillet har vundet coronakampen

Rollling Stone/Epic Games. Fortnite_20200423190752

I modsætning til andre kulturelle sfærer står computerspillet tilbage som en af coronakrisens markante vindere. Koncerter med store navne som Massive Attack og Travis Scott bliver afviklet i henholdsvis Minecraft og Fortnite, alt imens Nintendo-spillet Animal Crossing har taget den socialt distancerede verden med storm. Tidligere tendenser synes accelereret, og pludselig er gameren blevet genstand for en fontæne af både kunstnerisk og aktivistisk kreativitet. Hvad er der sket?

Noget nyt er på spil

Én ting er sikker: Det har ikke skortet på livestreams og andre tekniske løsninger, der har forsøgt at stille folks hungren efter koncerter under coronavirussens nedlukninger. Tiltrækningen ved at se musik opført live kan ikke fornægtes, omend den digitale distance har det med at lægge en dæmper på fornøjelsen. For slet ikke at tale om, at den basale interaktion mellem optrædende og publikum, fællesskabets je ne sais quoi, bare ikke bliver det samme med en skærm som mellemmand. Ind fra højre kommer så computerspilskoncerten, der ikke forsøger at gengive den normale koncertoplevelse i kastreret form, men snarere prøver på at bryde rammerne for, hvad der fysisk lader sig gøre.

Koncertoplevelser i alternative digitale verdener er ikke noget nyt fænomen – det er blandt andet set før i livssimulatoren Second Life – men det er, som om den aparte genre har fået nyt liv de seneste måneder. Under stort ståhej optrådte kæmpestjernen Travis Scott i det ultrapopulære skydespil Fortnite, og vi overdriver vist ikke, når vi siger, at begivenheden var et tilløbsstykke af en anden verden. Den 24. april loggede mere end 12 mio. mennesker ind på Fortnite for at se en animeret Scott ”spille” et 10 minutter langt, stærkt surrealistisk show. Tilsvarende er en hel stribe af koncerter blevet afviklet i Minecraft, verdens mest solgte spil. Selvom de ikke er kommet op på Fornite-koncertens astronomiske besøgstal, har de alligevel kunnet byde på imponerende bookinger såsom Charli XCX, ovennævnte Massive Attack og det britiske punkband IDLES.

Når man blot læser om de aparte koncerter, kan de godt være lidt svære at greje – ikke helt ulig når din fulde ven fortæller, at du ikke kan forstå en given musikfestival, fordi du ikke har været der. Netop det synes faktisk at være en af formatets helt store styrker. Du logger ind i spillets univers og kan her interagere med andre koncertgængere, imens du bevæger dig rundt i et faktisk rum. Oplevelsen er umiddelbar og genkendelig, men byder samtidig på en række unikke erfaringer. Dette indtryk forstærkes endvidere af, at spillets love adskiller sig fra den fysiske verden. Den optrædende – eksempelvis Travis Scott – kan vokse sig stor som King Kong, stagedive fra utænkelige højder eller teleportere fra ét sted til et andet. Kun fantasien sætter grænser for, hvor uvirkelig oplevelsen skal blive. Computerspilskoncerten forsøger ikke blot at imitere, men også at innovere. Selvom den næppe kommer til at erstatte den ægte vare, når det igen bliver muligt at gå til fysiske koncerter, har computerspilskoncerten åbenbaret sig som et interessant supplement.

Skærm på skærmen

Det samme kan siges om en række andre tiltag, der den seneste tid har fundet vej til gamingen. NGO’en Reporters Without Borders har i Minecraft bygget et bibliotek, hvor spillere kan læse censurerede artikler fra eksempelvis Saudi-Arabien, Rusland og Vietnam. Pointen er, at spil ofte ikke er underlagt samme censur som eksempelvis sociale medier, hvilket giver ytringsfriheden nye, digitale muligheder. I samme boldgade har demonstranter fra Hongkong udnyttet rammerne i det ultrapopulære spil Animal Crossing til at kritisere Kinas strammede kontrol med den særlige administrative region. Protesterne har næppe den samme gennemslagskraft som opråb på gadeplan, men viser alligevel, at computerspillenes berettigelse rækker videre og bredere end den blotte eskapisme.

Dermed ikke sagt, at spilopperne ikke også kan gå for vidt. Inspireret af sidste års samarbejde mellem Epic Games (udgiveren af Fortnite) og Disneys Star Wars, havde traileren til instruktør Christopher Nolans nye film Tenet premiere inde i – naturligvis – Fortnite. I modsætning til Travis Scott-koncerten, der var blevet bygget op fra bunden som en eksklusiv oplevelse, var der her blot tale om en skærm ind i computerspillet, der afspillede traileren. Du sad altså og så en video på en virtuel skærm, der igen blev gengivet på din faktiske, fysiske skærm. Med fare for at lyde som en gemen maskinstormer kunne man i dette tilfælde nok godt have skåret mellemmanden fra. Næste skridt i det aparte samarbejde bliver, at en hel Christopher Nolan-film vises kvit og frit inde i Fortnite. Det er endnu ikke meldt ud, hvilken film der bliver tale om, men valget kunne jo med fordel falde på sci-fi-hjernevrideren Inception. /David Dragsted

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12