Sort situation. En økologisk katastrofe har den forgangne uge udspillet sig ud for Mauritius’ kyst. Den 25. juli gik det japansk-ejede fragtskib MV Wakashio på grund ved den afrikanske østat, der ligger øst for Madagaskar. Alt så i begyndelsen tilforladeligt ud, indtil skibet den 6. august begyndte at lække olie ud i østatens skrøbelige økosystem. Dagen efter erklærede den mauritiske premierminister, at der var tale om en national katastrofe. Indbyggere har på eget initiativ bygget interimistiske bomme af sukkerrørsblade, plasticflasker og menneskehår, der har skullet forhindre olien i at sprede sig. Samtidig har såvel Japan som Frankrig tilbudt hjælp til østaten. I sidste ende er der ”kun” røget godt 1.000 ton olie ud i havet – men miljøforkæmpere frygter nu for østatens vigtige natur og dyreliv.
Naturødelæggelse. Mauritius er kendt for at huse flere unikke og ekstremt sjældne arter såsom den lyserøde due (Nesoenas mayeri) og den blåhalede daggekko (Phelsuma cepediana), foruden at øen er hjemsted for et rigt marineliv, koralrev og vigtige vådområder. Île aux Aigrettes, der ligger ganske tæt på, hvor fragtskibet gik på grund, er kendt for at være en af de helt store internationale succeshistorier for, hvordan biodiversitet kan beskyttes og genoprettes. Ja, faktisk var området ved Mauritius, der nu er fyldt med olie, et decideret fristed for sjælden fauna. Selvom olieudslippet ikke er tilnærmelsesvis så omfattende som eksempelvis det katastrofale Deepwater Horizon-udslip tilbage i 2010 (hvor næsten 400.000 ton olie røg ud i den Mexicanske Golf) er det alligevel nok til, at alle disse naturforhold risikerer at blive ødelagt. Samtidig advarer Greenpeace Africa om, at ulykken kan have alvorlige følger for Mauritius’ økonomi og fødevaresikkerhed. Østaten er dybt afhængig af såvel fiskeri som økoturisme.
Olie på vandene. Olieudslippet har endnu engang tydeliggjort, hvordan intet miljø kan vide sig sikkert i kampen mod menneskets destruktive indflydelse. Ifølge non profit-organisationen International Tanker Owners Pollution Federation (ITOPF) er antallet af større olieulykker ganske vidst blevet mindsket over en årrække, men det rykker ikke ved, at udslip som det i Mauritius kan gøre varig skade på miljøet. Samtidig illustrerer ulykken meget godt, hvilke udfordringer der blandt andet vil være ved åbningen af nye søruter i Arktis: Der skal ikke meget til, førend et hidtil uberørt og unikt naturområde bliver gjort klæbrigt og sort. /David Dragsted