Kære læser

Danske Bank kan rende os

(ARKIV) Danske Banks hovedsæde på Holmens Kanal 2-12 i København, den 25. september 2018. Danske Bank har i første halvår nedskrevet for 5, 3 milliarder kroner, blandt andet på grund af corona. Det sender overskuddet ned til en milliard kroner. Det skriver Ritzau, fredag den 17. juli 2020.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)

Inden for visse hedenske religioner arbejder man med begrebet totemdyr. Som vi forstår det, så har alle mennesker en åndelig forbindelse til et sådant sjæledyr. Dyret fungerer ved at give vejledning og beskyttelse, og så kan man kende sit totemdyr på, at man deler en række karaktertræk med det.

Vi tror egentlig ikke på den slags new age-hokus pokus, selvom vi grundlæggende godt kan lide ideen om, at der fx er et åndeegern derude, som passer på os. Men når vi alligevel bringer det på bane, så skyldes det, at vi på Føljeton muligvis har fundet vores totemmenneske. Hun hedder Karen Villadsen, hun er 86 år, hun er blevet snydt af Danske Bank, og så er hun godt træt af det.

For en nogle årtier siden lånte Karen Villadsen og hendes daværende mand Allan penge af banken. De blev brugt til en Škoda og et nyt køkken til rækkehuset i Herlev. Som gode bankkunder betalte de 1.300 kr. af om måneden. Men så døde Allan i 1985, og Karen stod alene med gælden. På daværende tidspunkt beløb den sig til ca. 85.000 kr., og Karen lavede en aftale med Danske Bank om, at hun kunne afdrage med 300 kr. hver d. 1. i måneden. Det har hun gjort lige siden. Hver eneste måned. I godt 31 år.

Karen har altså betalt ca. 120.000 kr. til banken i den årrække. Nu er banker nogle gribbe, og der kommer gebyrer og skidt og møg på den slags beløb, så det er måske ikke helt ved siden af. Men jo. Det ér helt ved siden af. Karen Villadsen har betalt alt for meget. For da journalister fra TV 2 går ind i hendes sag, gider banken pludselig at undersøge det, og en dag ringer en bankdame til hende og siger, at hun godt kan åbne en flaske rødvin. Hun skal nemlig have 48.000 kr. tilbage.

”Hvad tænker du om, hvis banken har opkrævet for meget,” spørger en TV 2-journalist Karen Villadsen. ”Så er de nogle dumme svin,” lyder hendes prompte svar. Og heller ikke da hun får beskeden om tilbagebetalingen, udtrykker hun nævneværdig begejstring for banken. For det bekymrer hende, at andre kunder måske også har betalt for meget, og derfor når hun frem til følgende konklusion. ”Den bank, den har jeg droppet. Det kan jeg godt sige dig. Når jeg har fået mine 48.000, så kan de rende mig.”

Se det er åndelig rådgivning, man kan bruge til noget. Det er derfor, Karen Villadsen er vores totemmenneske, og hun burde faktisk være hele det danske samfunds totemmenneske. Vi burde efterhånden alle sammen sige, at Danske Bank kan rende os.

For Karen Villadsen er ikke den eneste. TV 2 og Berlingske har afsløret, at der i årevis har været rod i bankens inkassosystem, hvilket har gjort, at en række af bankens mest gældsplagede kunder er blevet opkrævet for meget gæld. Flere af fejlene går tilbage til 1979, og flere end 100.000 kunder undersøges nu for mulig overbetaling til banken.

Bankens underdirektør Rob De Ridder har sagt, at banken først blev opmærksom på problemet tilbage i foråret 2019. Men nye oplysninger som TV 2 og Berlingske er kommet i besiddelse af, viser, at det ikke passer. Ifølge de to medier har banken kendt til en del af problemerne siden 1992. Det er 28 år siden. Otteogtyve år!

Man skulle tro, at det ville være et problem for banken, men i stedet er det blevet et problem for nogle af dens dårligst stillede kunder. Én kunde skal fx have 200.000 kr. tilbage. Skandalen har fået den ansvarlige minister til at gå ind i sagen: ”Det er bankens ansvar, at der inddrages korrekt. Det er ikke kundens ansvar. Og det er derfor, at sagen er så alvorlig, som den er,” siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) til TV 2, og det har han fuldstændig ret i.

Skandalen råber på politisk handling. Men den råber også på, at alle kunder i Danske Bank bør lytte til totemmennesket Karen Villadsen. Banken har efterhånden haft så mange skandaler, at Karen Villadsen har dækning for at kalde den nogle dumme svin, og alle, der har mulighed for det, bør tage deres gode penge og gå. /Andreas T. Kønig

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12