Nyhedsanalysen

Hvorfor bliver firmaerne ved med deres wokewashing

Hvorfor bliver firmaerne ved med deres wokewashing?

Verden har fået et nyt ord: wokewashing. Det er kort sagt, når firmaer forsøger at sælge deres produkter som en del af en aktivistisk bevægelse – typisk for at appellere til den yngre generation. Problemet med den strategi er bare, at de unge ofte gennemskuer denne form for overfladisk aktivisme, der kun eksisterer for at tjene penge. Når det sker, rammer det firmaerne som en boomerang. Fx da Pepsi forsøgte at lave en Black Lives Matter-reklame i 2017 og efterfølgende endte i en gigantisk shitstorm. Firmaerne har set, hvor galt det kan gå. Alligevel bliver de ved med at lave wokewashing. Hvorfor? Quartz graver efter svaret.

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12