Nyhedsanalysen

Alle vil være fake famous

I den legendariske coming of age-film Mean Girls findes der en underspillet nøglescene. Cady, spillet af Lindsay Lohan, er blevet presset af sine outsidervenner til at lade sig optage i den populære high school-klike ”The Plastics”, så hun kan udspionere dens onde leder. I et frikvarter spørger de to venner nu Cady, om de skal hænge ud, men hun afslår. Hun vil pludselig hellere hænge ud med pigerne fra kliken. Vennerne er målløse. Deres marionet har fået sig en fri vilje, og de har skabt et glittet monster.

En lignende scene udspiller sig i den nye HBO-dokumentar Fake Famous (tilgængelig på HBO Nordic), der igennem et såkaldt socialt eksperiment kradser lidt i overfladen på den notorisk blanke Instagram-fernis. For hvad er egentlig op og ned i den kæmpeindustri, der drives fremad af Instagram-kendisser og de mennesker, der får dem til at sælge produkter? Det vil instruktør Nick Bilton vide, og derfor må han finde ud af, hvad der skal til for at skabe et kendt menneske.

Basketballspillere, modeller og skuespillere melder sig som deltagere i Biltons eksperiment, men han udvælger tre relativt undervældende forsøgsdeltagere. De virker sympatiske nok, men de er hverken ekstraordinært kønne eller specielt kloge, og det er netop pointen. Spørgsmålet er, om hvem som helst kan blive kendte på Instagram.

Det korte svar er ja, og det leder frem til dokumentarens Mean Girls-moment. Bilton køber sine deltagere falske følgere. Fotograferer dem i lejede palæer. Får dem til at holde lokumsbrætter op foran ansigtet, så det ligner, de kigger ud af et flyvindue. Og til sidst giver indsatsen pote. Pludselig behøver produktionsholdet ikke længere opsøge sponsor-samarbejder til den ihærdige Instagram-aspirant Dominique Druckman. De kommer til hende, og hun stortrives tilsyneladende i sin nye virkelighed.

I takt med hendes himmelflugt begynder de andre deltagere til gengæld at sætte spørgsmålstegn ved deres medvirken. Det fører til en forudsigelig kritik af de sociale medier og mekanismerne bag Instagrams appel. Alle vil være kendte, lyder påstanden, og berømmelse er en kategori, der bliver ved med at udvide sig selv. Vores tørst efter kendte mennesker er endeløs, og vi har for længst accepteret, at de ikke behøver kunne noget særligt for at få vores opmærksomhed. Det efterlader nutidens unge tomme og deprimerede, når de pludselig har brugt flere timer på at kigge på smukke, glatte billeder uden noget egentligt indhold.

En instagrammer på et lokumsbræt

Anderledes spændende er undersøgelsen af, om berømmelsen rent faktisk kan fakes, og hvorfor platforme som Instagram og Facebook ikke gør noget ved det. Bilton køber likes og kommentarer til sine testpersoner fra bots, der er programmerede til at kunne skabe engagement på platformene. Ifølge filmen er det relativt let at gennemskue den falske aktivitet, så hvorfor sætter Instagram og Facebook ikke ind overfor det? Det gør de ikke, fordi det engagement, som botterne tilfører platformene, rent faktisk styrker virksomhederne. Nok er brugerne falske, men pengene, de ender med at generere, er ægte.

I slutningen af filmen panorerer kameraet henover en kendt lyserød Paul Smith-mur i LA, som tusindvis af instagrammere, turister og familier hvert år besøger for at få taget billeder foran. Henover et alvorstungt stykke musik fortæller Nick Bilton, at sociale medier og influenter gør folk kede af det, og at meget af det er fake. Det er så afgjort ikke filmens styrke, når den forsøger at komme med et samfundskritisk blik på sociale medier – det gør Netflix-dokumentaren The Social Dilemma fx væsentligt bedre.

Til gengæld er skildringen af butiksassistenten Dominique Druckmans rejse fra falleret skuespilleraspirant til Instagram-stjerne ret underholdende. Da hun til sidst i dokumentaren forsøger at sælge transportable bideter til sine 250.000 følgere, giver det en tragikomisk nuance til billedet på, hvor langt mange vil gå for at blive (falsk) kendte. Og hvor absurd undervældende det ser ud, når de bliver det. Influenten sidder på lokumsbrættet, som hendes trofaste følgere ender med at købe. Det kunne ligne en tabersag for alle, men i mellemtiden er Instagram stadig i gang med at vinde stort. /Asta Kongsted 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12