Nyhedsanalyse

Flyskammen er klar til at gøre comeback

Foto: Kai Pfaffenbach / Reuters / Ritzau Scanpix.

Sidste forår måtte bevægelsen Flight Free 2020 komme med en lidt brødbetynget bekendelse: Man havde aldrig ønsket at lykkes på denne måde. Håbet havde været, at man kunne overbevise folk om at tage deres flygskam seriøst og undlade at flyve i løbet af året. Og ja, så kom pandemien, der i praksis fik (næsten) alle til at blive flyvefrie – om de ville det eller ej. Det var bare ikke sådan, boykottet skulle udbredes.

2020 tegnede først til at blive flyskammens år, men med coronaens forskruede logikker fik vi også dens antitese: En flylængsel så stærk, at folk i ramme alvor bookede ture uden destination – flyrejser, hvor du lettede og landede i samme lufthavn, men bare brugte tiden i luften på at… nyde oplevelsen, åbenbart. I klimakrisens tidsalder er det vel svært at forestille sig en mere dystopisk trend. Nogle folk vil bare gerne se Jorden brænde.

Med vacciner i sprøjten og en håbefuld sommer på vej er verdens turistfælder nu atter klar til at klappe. Og med det vender skamsspørgsmålet tilbage med alle sine dertilhørende paradokser. De fleste ved efterhånden godt, at de bør lytte til Greta Thunberg og tage toget for klimaets skyld. Men det er lettere sagt end gjort. En undersøgelse tilbage fra 2019 viste eksempelvis, at briter bliver mere og mere bekymrede over CO2-udledningerne fra flyindustrien, alt imens de bliver mindre tilbøjelige til at droppe flyveturene. Og så kan man da vist tale om kognitiv dissonans.

Dårlig forretning

Heldigvis synes coronakrisen at have givet anledning til en reevaluering af tidligere tiders tvivlsomme flyvepraksisser. En ny meningsmåling viser, at blot en tredjedel af britiske forretningsrejsende forventer at genoptage deres præ-pandemiske rejseaktiviter. Det seneste år har trods alt vist, at mange møder kan klares over Zoom – og at det ikke er en streng nødvendighed at rejse på tværs af kloden for at få lukrative aftaler i hus. Ja, Bill Gates antager faktisk, at onlinemøder vil kunne gøre kål på godt halvdelen af alle forretningsrejser. Klimamæssigt er der tale om ekstremt gode nyheder. Ikke nok med at business class er et kulsort foretagende (den dårlige pladsudnyttelse koster dyrt i CO2-regnskabet), så skaber forretningsrejser et hav af hyppige flyvere, som verden altså godt kunne være foruden.

Og de gode nyheder stopper ikke der. I Sverige arbejder man på at øge afgifterne for særligt forurenende luftfartøjer, mens man i Frankrig har unødig indenrigsflyvning under luppen. Senest har Assemblée Nationale vedtaget en ny lov, der forbyder flyrejser i Frankrig over kortere distancer, hvis den samme tur kan tages med en direkte togforbindelse på mindre end to en halv time. Et lignende tiltag er allerede blevet indført i Østrig, og andre europæiske lande kan meget vel vælge at følge trop. Samtidig ser nattogene stadig ud til at få en mindre renæssance med flere forbindelser på vej på tværs af kontinentet. Flyskammen lever stadig i bedste velgående, coronakrisen til trods. /David Dragsted 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12