Nyhedsanalysen

Hvad mon børn nu til dags går og laver? Svaret er børnearbejde

0:00 / 0:00

The Guardian

Hvis vi fortalte dig, at der findes et spilfirma derude, som har overhalet både EA og Nintendo i størrelse, er 55 mia. dollars værd, har 43,2 mio. daglige besøgende og hvert andet amerikanske barn som bruger, ville du så være flov over at indrømme, at du aldrig har hørt om det? Det skal du ikke være. For det første er det tæt på et livsvilkår, at voksne ikke forstår, hvad børn render rundt og laver. For det andet gør spilselskabet Roblox ikke ligefrem stort væsen af sig. I modsætning til mere analoge konkurrenter som Lego, reklamerer de faktisk knapt nok. Taget i betragtning, at de har anklager på halsen om at skabe grobund for sexchikane mod mindreårige, dannelsen af fascistiske og racistiske fællesskaber og, mest bemærkelsesværdigt, børnearbejde, er det måske ikke så mærkeligt, at Roblox forsøger at gå under radaren blandt de voksne. Børnene flokkes derimod om platformen.

Det kan i sig selv være svært at forstå, for Roblox lyder ikke ligefrem som et børnevenligt sted. Men på papiret og for mange unge er det lige, hvad det er: En platform hvor børn kan spille, lære selv at udvikle spil, og, hvis de er dygtige, tjene penge på dem. Børnene betaler nemlig for at prøve hinandens spil – eller “oplevelser“, som de hedder. Ved første øjekast lyder det som et kreativt himmerige. I realiteten er det dog meget langt fra, hvad Roblox rent faktisk er for et sted.

Vi troede aldrig, vi skulle sige det, men lad os lade anklagerne om seksuelle krænkelser og usunde fællesskaber ligge for et øjeblik. Det her kommer muligvis til at konkurrere til årets mest desillusionerede sætning, men den slags ringeagt for børns sikkerhed er ikke særegen for Roblox. Hvor der er uregulerede internetfællesskaber, er der voksne, der ikke vil børn det godt.

Det, der til gengæld er helt særligt, er de massive anklager om platformens udnyttelse af børns arbejdskraft og manglende ansvarstagen over for de unge arbejderes rettigheder og mentale sundhed. På en måde er Roblox som en moderne mine: Arbejdernes indsats udnyttes til det yderste, lønnen er usandsynligt dårlig, og fagforeninger er et fyord. Den eneste rigtige forskel er, at det hele foregår bag computerskærme – og at alle arbejderne er børn, som strengt taget ikke er ansatte.

Platformkapitalisme for børn

Roblox fungerer i korte træk på platformkapitalismens principper, som vi kender det fra services som Uber eller Airbnb. På Roblox kan børn selv agere spiludviklere og sætte deres spil i udbud til andre børn, som kan købe sig adgang. Roblox tager så 75,5 pct. af de penge, børnene tjener på deres spil, hvilket i sig selv er en umanerlig høj portion, sammenlignet med lignende tjenester. Desuden snupper de 30 pct., hver gang der foregår en pengetransaktion i deres univers, og apropos penge, så handler man ikke i kroner eller ører, men i Robux, som er platformens valuta. Den har – ikke overraskende – en rigtig dårlig vekselrate, når de små børneentreprenører vil trække deres hårdt tjente penge ud af Roblox igen. For en 10-årig kan det derfor virke nemmest at lade dem blive i universet.

Sandheden, som Roblox ikke ligefrem rutter med, er selvfølgelig også, at langt de færreste børn lykkes med at skabe “oplevelser“, der får succes. Faktisk er platformen slet ikke indrettet til, at der skal være mange populære spil. Det er langt bedre for Roblox med få gode og en masse middelmådige, som holder aktiviteten og udbuddet oppe. På den måde er der få spiludviklere, Roblox rent faktisk skal betale ordentlige lønninger, mens langt de fleste kun får håndører for deres arbejde – lommeuld, de alligevel ender med at bruge i spiluniverset.

Du har altså en platform, hvor børnene bliver lovet, at hvis de arbejder hårdt nok, kan de blive store spiludviklere og tjene styrtende med penge. Men hvor de penge, de rent faktisk tjener, stort set aldrig forlader økosystemet igen. I stedet bliver børnene opfordret til at bruge dem i Roblox, hvor de kan købe flotte ting at iklæde deres online avatars. Kombination af børn, der (også online) gerne vil se seje ud foran deres venner, er notorisk dårlige med penge og ikke kan få dem hevet ud af systemet, har skabt online handelsfora på Roblox, hvor en blå pallietbesat fedora (ja, hatten) koster, hvad der svarer til 15.000 dollars (en pris Roblox så snupper 30 pct. af).

Resultatet er historier om børn, der bruger 60 timer om ugen på at udvikle spil og som brænder ud i en alder af 11 år, mens deres hårdttjente penge ender i lommerne på den nye spilgigant. Det moderne børnearbejde er med Roblox’ succes flyttet ind på internettet. Indtil videre har vi ikke redskaberne til at regulere det. /Asta Kongsted 

 

Hvis dit barn er aktiv på Roblox og har haft dårlige oplevelser på platformen, vil vi gerne høre fra dig. Send en mail til [email protected] 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12