Kære læser

Hvad koster et par sko?

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

“Hvis du kan bruge en kniv, kan du få job alle steder på Fyn,“ kunne man fredag læse i en rubrik ovre hos DR. Vi indrømmer gerne, at vi lige måtte tage nogle dybe indåndinger, mens katastrofetankerne kørte på højtryk: Hvad er der dog gået galt på den fine ø? Hvornår blev stedet et slaraffenland for voldsparate (men arbejdslystne) typer, der åbenbart kan true og stikke sig til en karriere?

Heldigvis forsvandt koldsveden en sætning senere. Det viste sig at være kokke med knivkundskaber, der er mangel på. Faktisk er efterspørgslen så grel, at Tom Pelle Jensen, formand for Horesta Syddanmark og direktør for Hotel Svendborg, ikke har set noget lignende i 25 år. Hvis det er tilfældet, må vi hellere lige komme med et hurtigt tip: Måske skulle man simpelthen overveje at forbedre lønnen og arbejdsforholdene i restaurationsbranchen, førend man brokker sig over de mange ledige stillinger?

Nej, vi ved simpelthen ikke, hvad der går af folk for tiden. Det er, som om vi opsøger uheld alle steder – også når løsningen ligger lige for døren. Tag bare den danske skogigant Ecco. Mens andre virksomheder på stribe forlader det russiske marked, har Ecco valgt at skyde sig selv i foden med fuldt overlæg. Med stadig flere beviser på Ruslands afskyelige krigsforbrydelser – ikke mindst de gruopvækkende billeder fra Butja – burde det virkelig ikke være nogen svær beslutning, at man nu bør trække sig fra landet. Alligevel går virksomheden i så små sko (undskyld), at man fortsat nægter at kaste sine eksisterende investeringer overbords.

Som Børsen i denne uge har kunnet fortælle (betalingsmur), har Ecco ikke bare beholdt sine forretningsforetagender i Rusland, men tilmed reklameret flittigt på den russiske Facebook-pendant VKontakte. Ja, samtidig med at billederne fra Butja gik verden rundt, valgte virksomheden at dele et opslag med tips til, hvordan man holder sine sneakers hvide til forårssæsonen. Vi forstår egentlig godt, at Ecco er så optaget af pletfjerning: Virksomhedens samvittighed må jo være kulsort. Ikke så overraskende forklarer flere brandingeksperter da også til Børsen, at reklamefremstødet er alt fra tonedøvt til “værdimæssigt utroskab“. Knivmangel eller ej: Ecco ved godt, hvordan de skal stikke Ukraine i ryggen.

Freud skrev engang (uden at det nu skal handle for meget om ham), at lykke er “en forsinket opfyldelse af et forhistorisk ønske“. Det er derfor, uddyber han, “at rigdom bringer så lidt lykke: Penge har aldrig været noget barndomsønske“. Om Freud nogensinde har prøvet at give et barn lommepenge, skal vi ikke kunne sige, men tanken er da meget smuk: At grådighed og skruppelløs profitjagt er et glædesløst foretagende, som de voksne bare har fundet på. Ecco kan tjene alle de penge de vil i Rusland, men det vil ikke få skoen til at trykke mindre. /David Dragsted 

 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12