Nyhedsanalyse

Elon Musk mod PostNord

Tesla sagsøger nu den svenske stat og PostNord, der har blandet sig i den tiltagende konflikt om bilproducentens dårlige arbejdsvilkår.

Tingshu Wang/Reuters

Man havde ikke regnet med, at det var Elon Musk, der skulle sige det: At PostNord er et “sindssygt” foretagende. Men det svenskejede firma, hvis image i Danmark skraber bunden, er altså kommet ind fra højre i en konflikt mellem de svenske industriarbejdere og Tesla-milliardæren.

Konflikten kort: I flere uger har medarbejdere på de syv svenske Tesla-værksteder nedlagt arbejdet i protest mod Musks lave lønninger. I fem år har den “feministiske” fagforening IF Metall – der dækker den svenske industri bredt med medlemmer fra plast- til byggebranchen – forsøgt at underskrive en overenskomst med Tesla. Men uden held.

Otte fagforeninger er siden gået ind i konflikten, der har udviklet sig til, at også PostNord er gået i sympatistrejke, så Tesla ikke kan få leveret nummerplader til værkstederne, og de dermed ikke kan få biler på vejene.

Der er ikke nogen anden måde at få dem på: De svenske indkøbsregler dikterer, at Transportstyrelsen ikke må skifte postleverandør, og Tesla må heller ikke gå direkte til producenten, men er tvangsindlagt til at bruge PostNord. Transportstyrelsen har undgået at forholde sig til spørgsmålet, men vil ikke lave reglerne om og oplyser til Financial Times, at de ikke står på Teslas side.

Også PostNord tager det – som sædvanligt – helt roligt: De har ingen magt over problemet og vil ikke blande sig i “grundkonflikten” – lige ud over, at man har blokeret for forsendelser til Tesla. Den svenske strejkeret “er så stærk”, at der er tale om en force majeure, hvorfor PostNord ikke overtræder nogle regler, siger distributionsvirksomhedens svenske pressechef, Anders Porelius, til avisen Dagens Industri.

Fagforeningerne deler på svensk maner kanelsnegle og kaffe ud til deres strejkende medlemmer, mens Elon Musk forsøger sig med at sende t-shirts til alle svenske Tesla-ejere med teksten ‘Team Tesla’ for at overbevise dem om, at de selvfølgelig har gode arbejdsforhold. “De må ikke indgå nogen aftale. Det er en ordre fra Elon Musk. Det svenske selskab har ingen handlefrihed overhovedet,” siger Kurt Eriksson, der er forhandler mellem de to parter i konflikten, til Dansk Industri.

Senest har Tesla så sagsøgt Sverige og postvæsenet for at få Postnord til at aflevere nummerpladerne direkte. Det har Musk haft delvist held med: Mandag fastslog Tingsrätten i Norrköping, at PostNord skal aflevere nummerpladen inden for syv dage, hvis ikke de vil have en bøde på 1 mio. svenske kroner.

 

Den svenske model

Musk har allerede store problemer på sine værksteder. Da han sidste forår åbnede en kæmpefabrik i Berlin, formåede han kun at hyre 7.000 ud af de 12.000 medarbejdere, han havde mål om at ansætte – og kunne derfor ikke producere lige så mange biler som håbet. Medarbejdere flygter generelt fra den “lave og ulige løn” og “uerfarne ledelse”: Hos Wired beskriver en nuværende medarbejder værkstedet som et “totalt kaos”, hvor medarbejderne er syge længere tid, end de har arbejdet der.

Man skulle tro, at Elon Musk havde tabt sagen mod det svenske arbejdsmarked på forhånd. Siden 1974 har svenske arbejdere været organiseret med kollektive arbejdsmarkedsforhandlinger i en model, der minder om den danske. Sverige er ikke USA, hvor Musk lige nu har gang i en lignende konflikt om overenskomster og bedre lønninger med den amerikanske fagforening UAQ for bil-, fly- og landbrugssektoren, alt imens Tesla-arbejdere i Norge også er ved at organisere sig i hemmelighed.

Men også Sveriges model er de seneste år blevet truet af et mere og mere prekært arbejdsmarked med flere fuldtidsbeskæftigede, der har lave indkomster og midlertidige ansættelser. Den politiske redaktør Daniel Swedin skriver i den svenske avis Arbetet, at det svenske arbejdsmarked efterhånden er blevet det perfekte sted for Tesla at operere: Her kan Musk se sine medarbejdere som entreprenører i stedet for ansatte – under påskud af, at han ikke ansætter almindelige mennesker, men “visionære genier”.

Vinder Tesla retssagen, kan det skabe præcedens for, at andre store firmaer kan afvise at underskrive overenskomst. Som IF Metalls aftalesekretær Veli-Pekka Säikkälä skriver i samme avis: “Det handler ikke kun om forholdene på Teslas værksteder, det er afgørende for vores overenskomstmodel. Hvis vi siger, at Tesla ikke behøver at have en kollektiv overenskomst, hvorfor skulle deres konkurrenter det så? Så vil alle konkurrere med lavere vilkår”. /Emma Louise Stenholm

 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12