Man skal være blandt de øverste lag for at se fly som et ligeværdigt valg på linje med tog og bus. Lidt endnu. Selvom de statsejede togbaner har hævet priserne så meget, at de overstiger inflationen, er en DSB-billet fra København til Aarhus på en dårlig dag stadig billigere end de 2.200 til 3.800 kr., som et smut til Karup tur-retur i gennemsnit koster.
For den 40-årige mekaniker, bankrådgiver og siden transportminister Thomas Danielsen (V) er det dog ikke en hindring. “I min optik er det kollektiv trafik,” sagde han til Børsen, da SVM-regeringen mandag landende en aftale om at fjerne momsen for selskaber, der “hovedsageligt flyver i Danmark”. Landets mindste lufthavne vil således allerede fra 2025 være fritaget for at betale afgifter på blandt andet brændstof og proviant, mens målrettede tilskud skal holde hånden under yderområderne.
Tiltaget kommer kort efter regeringen har lagt passagerafgifter på flyrejser til udlandet og lovet, at de vil sikre en grøn omstilling af flybranchen. Og det er den samme minister, der i februar udtalte til Politiken, at den offentlige transport i København med fuldt overlæg skal være så dyr (betalingsmur), at folk bliver ved med at cykle.
I centrum for den nye aftale står Midtjyllands Lufthavn, der ifølge skatteminister Jeppe Bruus (S) “er med til at fastholde arbejdspladser i området”. Derfor står den midtjyske lufthavn til i en seksårig periode at modtage et årligt beløb på 10 mio. kr. i driftstøtte – på trods af, at kun 379 mennesker i januar betrådte landingsbanen.
Når Danielsen taler om at hjælpe de mindste, er det altså især hans egen hjemstavn, han mener: Midtjyllands Lufthavn ligger i Karup, der ligger i Viborg Kommune, der ligger i Vestjyllands Storkreds, hvor transportministeren blev valgt til Folketinget. “Der er mange regionale lufthavne, jeg gerne vil gøre en indsats for, så nej,” lød det, da han blev spurgt, om den ekstra indsats skyldes, at han selv kommer derfra.
Da Thomas Danielsen i december 2022 blev udnævnt som transportminister, var en af de første arbejdsopgaver at mødes med Viborgs borgmester og bestyrelsesformand i Midtjyllands Lufthavn, den tidligere håndboldtræner Ulrik Wilbek. Regnskaberne havde i flere år vist røde tal, og lufthavnen måtte midlertidigt lukke, da antallet af rejsende var faldet med over 100.000. Pludselig fik lufthavnen i Karup så alligevel fremtryllet en økonomisk håndsrækning på 4,2 mio. kr. fra Transportministeriet.
Den nu gentagede strategi kan dog vise sig ikke bare at give et etisk, men også et praktisk bagslag for Thomas Danielsen. Stort set alle europæiske lufthavne modtager til en vis grad statsstøtte for at skabe jobs og fremme den lokale udvikling, men det er en hårfin grænse, hvornår støtten overtræder EU-Kommissionens regler om, at offentlige subsidier til luftfartsindustrien kun må gives under særlige vilkår.
Hvis der er nogen, der er blevet fældet af de regler, er det det irske lavprisflyselskab Ryanair. I 2019 blev de franske myndigheder pålagt at tilbagebetale de 8,5 mio. euro, som de havde givet i støtte til Ryanair for at fremme den sydfranske Languedoc-hovedstad Montpelliers ry som turistdestination. Montpellier-Méditerranée-lufthavnen fik en “urimelig og selektiv fordel i forhold til konkurrenterne”, sagde den nu tilbagevendte konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Også i Tyskland, Østrig og Italien er støttemidler tilbagekrævet for at være konkurrenceforvridende.
Det har til tider været uklart, hvornår nok er nok. For få måneder siden vandt Ryanair en sag mod Nederlandene om Air France-KLM, mens udfaldet andre gange har haft omvendt fortegn. Som da Ryanair under coronapandemien anklagede Danmark og Sveriges støtte til SAS for at være uproportional, mens EU-Domstolen vurderede, at det ikke var ulovlig forskelsbehandling. SAS havde “væsentligt større markedsandele end sin nærmeste konkurrent i Danmark og Sverige” og var derfor berettiget til støtten.
Tilbage er så spørgsmålet, hvor meget værdi Midtjyllands Lufthavn reelt skaber. Lufthavnen er i så mange år blevet holdt kunstigt i live, at lokale virksomhedsejere efterhånden mener, at den omtalte “livsnerve” mest handler om politikerne selv.
Nulmomsen skal på papiret forbedre den midtjyske konkurrenceevne, men det faktum, at man vil kunne gå om bord på et fly i Billund blot en time væk, forklares paradoksalt nok med, at forslaget faktisk slet ikke forventes at have en effekt: “Hvis det går vildt for sig, så er min forventning, at der måske kommer en ekstra rute fra Esbjerg til København. Ellers er vi jo dækket ind. Vi ønsker ikke at booste en volume,” siger Thomas Danielsen til DR.
Samarbejdet med Ulrik Wilbek så han på med “med Viborg-briller”. Som han i efteråret sagde til Ekstra Bladet, var tilskuddet til Karup Lufthavn derfor ikke et spild af skattekroner: “Vores infrastruktur er ikke imponerende. Vi har ingen motorvej og intet hurtigtog til København,” lød det fra Danielsen, der igen ikke er borgmester, men transportminister for hele landet. /Emma Louise Stenholm