Tunneller er varemærket for organiserede smuglerbander. Med narko fra Mexico ind i USA. Med våben fra Egypten ind i Gaza. Og cigaretter fra Ukraine ind i Slovakiet. Og nu også under København: Mafia-kartellet ‘Ndrangheta’en fra den italienske støvlespids mistænkes for at have viklet sig dybt ind i entreprenørarbejdet med både Cityringen i København og den nye letbane i Aarhus. Byggegruppen i 3F har anmeldt tunnel-entreprenørerne til Københavns politi: ”Flere virksomheder på metrobyggeriet i København er en central del af en større international narkoring – styret fra Calabrien i Syditalien,” hedder det i politianmeldelsen.
Mafiaen bruger bygge- og anlægsprojekter som et skalkeskjul for dels at hvidvaske narkopenge og dels til at smugle sydamerikansk kokain rundt i hele Europa forklædt som byggematerialer. Metoden er tilsyneladende at underbyde projekter, som f.eks. Cityringen i København, og derved få store kontrakter til komplicerede anlægsbyggerier, hvorigennem milliarder af sorte penge kan kanaliseres ud i den åbne økonomi. Det betyder ikke så meget, om byggeriet i sig selv er en bragende underskudsforretning, hvis blot langt større beløb samtidig kan vaskes hvide.
Da det italienske selskab Salini Costruttori i 2010 vandt licitationen på fjerde etape af Cityringen sammen med to andre italienske selskaber, Technimont og Società Esecuzione Lavori Idraulico, var den officielle begrundelse ene og alene, at det havde tilbudt ”laveste pris”. Men dét tror da pokker, hvis anklagerne står til troende. Almindelige og redelige firmaer har jo ingen reel mulighed for at byde ind på anlægsprojekter, hvis organiserede forbryderbander har held til at bruge f.eks. metrobyggerier som enorme vaskemaskiner for blodpenge.
Men fiksfakserierne stopper ikke her. Mistanken er, at det københavnske Metro-byggeri også bruges som korridor for kokainhandel. I politianmeldelsen hedder det, at kokain fra Sydamerika distribueres ”via lastbiler til resten af Europa. Primært i lande, hvor italienske virksomheder har byggeaktiviteter. Leveringerne er ofte forklædt som reservedele til maskiner. Vi har fået underretninger om, at der har været sådanne leverancer til byggepladsen på Øster Søgade”.
Ifølge Weekendavisen, som i dag folder historien ud på forsiden, har fire vidner ved byggepladsen for enden af Sortedams Sø på Østerbro set lastbiler ankomme med helt særlige pakker: ”I kasser på ladet, som deklareres at indeholde reservedele, har de observeret ‘hvidt pulver i poser’. Kilderne siger til 3F, at poserne dagen efter er blevet hentet og videredistribueret til to navngivne pizzeriaer i København. Ifølge kilderne kan kunder herefter købe kokain i det ene københavnske pizzeria ved at bede om ‘scraped bread’”.
Politiet er allerede i gang med at efterforske sagen, men man kan frygte, at ‘Ndrangheta’en – og eventuelt andre internationale forbrydernetværk, der måtte operere i Danmark – er alt for snu til at kunne blive optrævlet af de danske myndigheder. I bogstaveligste forstand virker ‘Ndrangheta’en til at have undergravet Danmark og udnytter snedigt EU’s licitationsregler til at bygge netværk på tværs af Europa.
I Weekendavisen udtaler 3F’s Palle Bisgaard: ”Nogle af de folk, som arbejder eller leder arbejdet i Danmark, har tidligere været i husarrest i Italien på grund af hvidvaskning, afpresning, valgsvindel samt snyd ved offentlige udbud. Med de informationer, vi får, lader det til, at byggeriet af Letbanen i Aarhus er et led af en vidtforgrenet mafiavirksomhed, som bruger store anlægsbyggerier til hvidvaskning, narkosmugling og skattesvindel.”
Mens dansk politi har været optaget af hashhandlen på Christiania og cyklister uden refleksbrikker, har de globale narkokarteller – ved højlys dag – fået gravet et lukrativt brohoved ind i Danmark. Til skade for både dansk erhvervsliv og resten af samfundet.
Heldigvis har fagforeningen 3F gjort et forbilledligt detektivarbejde, som Weekendavisen stærkt folder ud i dag. Som i en mexicansk drama-krimiserie er Danmark ved at blive infiltreret af skruppelløse banditter. De globale smuglertunneller er nået frem til Danmark.