Et hæsblæsende år lakker mod enden. Også for udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M), som forleden samlede op på årets dystre begivenheder på den verdenspolitiske scene i en samtale med journalisten Steffen Gram. “Bekymringerne står i kø, og der er ikke så mange lyspunkter at få øje på,” sagde udenrigsministeren – og pegede alligevel på enkelte lys i decembermørket i form af Assad-regimets fald i Syrien og den igangværende våbenhvile i Libanon.
Lars kan dog også finde løkken i et mere personligt lyspunkt, der gør ham mere flyvende end verdens politiske tilstand. Som Ekstra Bladet har berettet, fremgår det af finansloven for 2025, at udenrigsministeren bliver sidestillet med statsminister Mette Frederiksen (S) hvad angår retten til at bruge privatfly.
I praksis betyder det, at Luksus-Lars til enhver tid kan chartre et privatfly til officielle arrangementer uden krav om forklaring. Den politiske kommentator Hans Engell fortæller, at der ikke tidligere er nogen udenrigsminister, der har haft sit eget privatfly. “Det har knap nok kongehuset,” siger han, og opfordrer Rigsrevisionen til at undersøge om tiltaget er i overensstemmelse med god forvaltningsskik.
Godt tænkt, Lars. Særligt i denne kolde tid, hvor mange danskere står og snøfter på ørkesløse togstationer, mens de venter på evigt forsinkede DSB-tog, der efterhånden er så dyre, man lige så godt kunne tage flyet. Ingen tvivl om borgernes begejstring for, at deres skattekroner ud over træg togtrafik nu også går til et opulent opvarmet privatfly til en minister, som netop har fået en lønforhøjelse på 81.000 kr om året.
Nyheden er næppe god for ministerens ry, som i forvejen er blakket efter årets lange kavalkade af klovnerier fra hans parti Moderaterne, som han stadig – og muligvis til sin store irritation – er ansigtet på. Hvor partiet til folketingsvalget i 2022 fik 9,3 pct af stemmerne, står de nu til kun 3,5 pct i meningsmålingerne. Det er svært at se hvordan ødslen med offentlige midler skal forbedre situationen.
Danmarks internationale status som “klimaforegangsland” er også på spil, når Lars Løkke indtager rollen som en af verdens privatflyspassagerer, der er i gennemsnit udleder 17 gange så meget CO2 som en passager på et rutefly. I resten af regeringsperioden skal Løkke besøge et hav af lande i det Globale Syd, der – som forskere og aktivister konstant minder os om – rammes uforholdsmæssigt hårdt af klimakrisens konsekvenser.
Privatflyet er velsagtens det ultimative symbol på skævvridningen i de globale magtforhold. I august fløj Løkke til Ghana på en rejse, der endte med at koste intet mindre end 1 mio. kr, da et privatfly måtte chartres på grund af tekniske problemer i Forsvaret. Beløbet fremstår absurd i lyset af, at mindstelønnen i Ghana er på 1,2 dollars. Luksus-Lars’ egen reaktion? “Hvor er det dejligt at Forsvaret har tekniske problemer,” sagde han med et smil til Politikens medrejsende journalister, da han steg om bord på flyet.
Der er noget sært ironisk over, at nyheden om udenrigsministeren klimaskadelige adfærd lander, mens regeringen gør alt for at fortælle os, at vi lever i mørke tider. Mette Frederiksen turnerede for nylig rundt med fortællingen om, at verden er truet af “mørke kræfter”. Nærmere bestemt lande som Rusland, Iran og Nordkorea, der med Kina i ryggen samarbejder om at undergrave den vestlige verdensorden. Der er ganske vist gode grunde til at være bekymret for autokrater som Putin. Men som professor i international politik Ole Wæver påpegede til Information (betalingsmur), er klimakrisen bemærkelsesværdigt fraværende i Mette Frederiksens fortælling.
Og hvad med den globale økonomiske ulighed, som regeringen selv manifesterer med Luksus-Lars’ elskede flyveture? Tjo, når man kigger ud i verden, må man næsten give Løkke ret i hans vurdering fra ovennævnte interviewet med Steffen Gram: Bekymringerne står virkelig i kø, og der er ikke så mange lyspunkter at få øje på. Men primært af andre årsager end dem, som SVM-regeringen fremmaner. /Claes T. Sørensen