Hvem?
Karina Willumsen (1987) er en politisk satirisk sangskriver og sangerinde med rødder i socialistiske og feministiske miljøer. I april i debuterede hun med albummet Sociale Rekvisitter. Albummet blev udgivet på det socialistiske forlag Demos, der ellers ikke har udgivet en plade i 38 år. Forlaget har tidligere stået bag udgivelser for kunstnere som Røde Mor, Bent Jacobsen og en række andre politiske musikere tilbage i 60’erne og 70’erne. Det er ikke tilfældigt, at det netop er Karina Willumsens plade, der blev Demos’ første i næsten 40 år. For det første har hun i flere år samarbejdet med forlaget om forskellige politiske projekter. For det andet er hendes sangtekster én lang poetisk strøm af politisk satire i en tone og facon, der næppe er set, siden dengang Demos jævnligt udgav musik, og Trille turnerede Danmark rundt – begge dele noget, der stoppede helt, før der var så meget som tænkt på Karina Willumsen. Ikke desto mindre lyder hendes sange – hvis man ser bort fra vendinger som C.V.-rytteri og nutellaforbud – som noget fra 1970’erne. Som en ung fyr fra publikum sagde, da Karina Willumsen havde spillet sangen ‘Gid jeg var queer’ til release-festen for Sociale Rekvisitter på Loppen på Christiania tilbage i april: ”Hun minder om Trille. Er hun egentlig ikke den eneste protestsanger fra vores generation?”
Hvorfra?
Karina Willumsen blev født på Holbæk Sygehus 14. september 1987 og er vokset op i Odsherred i den lille by Grevinge. Hendes mor var SOSU-assistent, og hendes far lastbilchauffør. Barndomshjemmet, som hun selv kalder ”et rigtig arbejderhjem”, var hverken politisk eller specielt kreativt. Alligevel var Karina Willumsen kun otte år, da hun i 1995 skrev sin første politiske sang, ‘Han er offentligt ansat’, der var bygget over brudstykker af samtaler, hun havde overhørt mellem pædagogerne på fritidshjemmet i Odsherred. Den handlede om, hvor hårdt det er at være offentligt ansat og starter sådan her:
Han sidder ved sit bord
med øl og brændevin
for han er jo et svin
men det er jo fordi han er….
Offentligt ansat
Ja han er offentligt ansat
Han tjener næsten ingen penge
men han har været der længe
og det er jo fordi
det kan jeg ikke rigtig si’
men han er offentligt ansat
Ja han er offentlig ansat
”Mine forældre forstod ikke helt, hvor jeg kom fra. Hverken med sangen eller det politiske, men de gav mig en guitar, betalte musikundervisning og kørte mig rundt i hele Danmark, hver gang jeg meldte mig til en sangkonkurrence,” fortæller hun.
Karina Willumsens sange har altid været både politiske og satiriske, hvilket ikke har principielle årsager, men skyldes, at hun med egne ord ”ikke kan fungere” og bliver ”for ked af det”, hvis hun ikke ”tager lidt pis” på alt det, hun synes, der er i vejen med samfundet.
“For mig handler det om at give stemme til en kritik. Det bedste satire er jo det, der også gør lidt ondt. Jeg oplever, at folk griner ad mine tekster. De griner ad sig selv og griner ad systemet. Og jeg tror på, at der er en forandrende kraft i at blive opmærksom på det system, som man er en del af,” fortæller hun.
Hun er primært kendt for sange om ligestilling og køn, men hendes tekster rækker længere end det. Hun skriver om alt fra unge på jagt efter det bedste C.V. og gode karakterer over flygtningekrisen til speltmødre fra Østerbro, der i smug er sliknarkomaner. Kort sagt: Karina Willumsen skriver om alt, hun har en holdning til. Alligevel ser hun hverken sig selv som samfundsdebattør eller meningsdanner og har takket nej til at deltage i både Debatten og Deadline på DR2.
“Jeg er ikke debattør. Jeg er ikke interesseret i debat, jeg er interesseret i forandring. Og den kommer ikke fra et studie, hvor slåskampen er skabt på forhånd. Den kommer af, at vi tør drømme på nye måder, smadre murene omkring os, spille musik og elske hinanden. Når alt kommer til alt, er jeg musiker og vil ikke sættes i bås med et eller andet radikalt synspunkt, bare fordi en journalist vil have det,” siger hun.
Karina Willumsen vil kendes for sin musik og for de spor, den sætter, frem for at være kendt for holdninger, hun ikke kan stå inde for. Hun uddyber:
”Ligesom med Trille. Nu, hvor hun er død, snakker alle om, at hun var ikonisk for kvindesagen, selv om hun ikke engang betegnede sig selv som rødstrømpe. Men ingen nævner, at hun først og fremmest var en fantastisk musiker og sangskriver.“
Men om hun vil vedstå det eller ej, er Karina Willumsen er ikke ‘bare’ sanger og sangskriver. Hun er også en markant stemme i de feministiske kredse, og i oktober modtog hun Suzanne Gieses Mindelegat, der er et hædersbevis, som uddeles en gang om året til yngre mennesker, som arbejder for ligestilling enten i deres kunst, forskning, journalistik eller meningsdannelse.
Hvorhen?
Karina Willumsens kalender er de næste mange måneder booket med politiske og musikalske projekter. Hun arbejder på en politisk teaterkoncert og skriver på et værk til en særudstilling for Vejlemuseerne. Udstillingen åbnede 10. september, hedder ‘Kampråb og Poesi’ og sætter fokus på politisk kunst og ideologisk aktivisme fra 70’erne til i dag.
Desuden er hun en af initiativtagerne til Danmarks første kvindemusikfestival, der løber af stablen 10. juni 2017 i København.
Sideløbende arbejder hun på nye sange og turnerer Danmark rundt med albummet Sociale Rekvisitter.
Forresten
Gik hun i februar i år viralt med en kærlighedssang til Joachim B. Olsen, som hun komponerede på to timer til en udsendelse på Radio24syv.