Hvis du interesserer dig for billedkunst, og hvis du samtidig holder af at orientere dig på de sociale medier, så bør du følge New York Magazines kunstanmelder , 65, på Instagram, Facebook og/eller Twitter. Han er sjov, modig, skarpt observerende og præcist formuleret, ikke uinteresseret i sex (og så er han i øvrigt gift med New York Times’ førende kunstanmelder ). Nu får du hele to Jerry Saltz-artikler på én gang. I den første ser han på de crazy kliniske billeder fra galleriet i Ankara, hvor en skør sikkerhedsvagt mandag skød den russiske ambassadør. Særligt fotoet af den grimasserende morder med pistolen i højre hånd og venstre hånd pegende mod loftet er så underligt og teatralsk, at hvis Caravaggio levede i dag, så ville han nok have malet billedet sådan, mener Saltz.
Derudover bør du lige tjekke hans tekst om et nyt maleri, som den 68-årige amerikanske maler Eric Fischl (ham bør du også følge) har lagt ud på sin Facebook-side:
”Klokken 10:17 om aftenen 13. december – en måned og en uge efter valget – gjorde den kendte kunstner Eric Fischl noget, han aldrig havde gjort før. På Facebook delte han et billede med ordene ‘Nyt maleri frisk fra staffeliet’. Det var et foto af et stort stort lærred, påbegyndt få dage efter valget, som viste en fællesskabsfølelse, som bliver blindet og paranoid og besat, exsorceret, selvudslettet, sårbar, pervers, rådden.” Saltz forklarer, at da han så billedet, følte han, at en faldlem åbnede sig under ham, og at han faldt ned et sted, der var inficeret og fuld af ”amerikanske sprækker”, som havde åbnet sig efter valget – ”et sted, som kunstnere vil udforske i meget, meget lang tid fremover.”