Nyhedsanalysen
Hvem er Ane Høgsberg
Her på Føljeton har vi – uden egentlig at tænke over det – udviklet en ret intens interesse for nye danske satirikere. Vi har før portrætteret både komikeren Sofie Hagen og protestsangerinden Karina Willumsen, og nu er turen altså kommet til vores nyeste obsession, Ane Høgsberg. Hun er komiker og aktuel med showet Dårlig Feminist, der har premiere 18. maj.

Hvem?
Ane Høgsberg er 29 år og i færd med for alvor at bryde igennem på den danske stand-up scene. Føljeton møder hende i Comedy Zoo’s lokaler i indre København, hvor hun for tiden arbejder på sit første soloshow Dårlig Feminist, der har premiere d. 18. maj. Selv om hun indtil nu ikke har turneret solo, har hun for længst slået rødder i den danske comedy-verden; Hun har arbejdet tæt sammen med alt fra Jonatan Spang og Lasse Rimmer til Sanne Søndergaard og Brian Mørk, og i 2016 vandt hun Zulu Comedy Gallas talentpris, som hun også var nomineret til året forinden.
”Det var nok det største øjeblik i min karriere. For det første er det ens kollegaer – altså andre komikere – der nominerer en. For det andet er det så også dem, der stemmer på en bag efter. Så det er nok den største anerkendelse, jeg kan forestille mig,” fortæller Ane Høgsberg.
Hendes shows omhandler ofte personlige og seriøse emner som psykiske lidelser og ligestilling. Alligevel opfatter hun hverken sig selv som aktivist eller specielt idealistisk i sit arbejde:
”Mit mål er at få folk til at grine. Hvis de så bag efter går derfra og føler, de er blevet klogere, er det et plus. Men det er en sidegevinst. Jeg vil i bund og grund bare være sjov. Nu har jeg lavet lavet comedy om depressioner, og mit soloshow handler om feminisme, men det kan sagtens være, at det næste bliver én lang enetale om min hund, Niels,” fortæller Ane Høgsberg.
Indtil nu har hendes store projekter dog taget afsæt i emner af en vis seriøsitet. I 2015 lavede hun eksempelvis sammen med makkeren Mads Holm Det Store Depressionsshow, der handlede om ja, depressioner. Der indgik jokes om alt fra selvmord til ikke at kunne stå ud af sengen om morgenen.
Du har taget meget seriøse emner op. Findes der ting, der er så alvorlige, man ikke kan gøre grin med det?
”Nej. Man kan gøre grin med alt. Men jo mere alvorligt et emne er, jo skarpere og sjovere skal dine jokes også være. Og så er det meget vigtigt ikke at sparke nedad. I comedy skal man altid sparke opad. Et eksempel kan være voldtægtsjokes. Det er ALDRIG i orden at gøre grin med offeret, men man kan godt latterliggøre overgrebsmanden.” Ane Høgsberg tænker lidt, før hun fortsætter:
”Ligesom i Det Store Depressionsshow. Både jeg og Mads Holm, som jeg lavede showet med, har haft depressioner tæt inde på livet. Mads har selv døjet med depression, mens jeg lever sammen med en kæreste, der har haft en. Derfor forstår vi alvoren, samtidig med vi ved, hvor befriende det kan være at grine af, fordi der også er så mange absurde ting i det at være deprimeret. Giver det mening?”
Det korte svar må være ja. Det giver ret god mening. Men alligevel er der noget, der trænger sig på:
Du siger, du bare vil have folk til at grine. Men på en eller anden måde lyder det der ret idealistisk?
”Måske er det fordi, jeg er en idealistisk person. Og jeg er sjovest, når jeg laver stand-up om ting, der berører mig personligt. Men det er ikke målet for mig at ændre verden, selv om det da ville være fedt,” siger hun.

Hvorfra?
Ane Høgsberg er vokset op i Tønder i det, hun selv kalder en ”ganske almindelig kerne-skilsmissefamilie” med mor, far, stedfar og tre søskende. I 2008 flyttede hun til København. Hun havde ikke været i byen ret længe, da en veninde tog hende med til open mic i Bispebjerg Comedy Corner.
”Efter showet kiggede min veninde på mig og sagde: ‘Det der, det kan du sgu da også, Ane’. Og så sagde jeg: ‘Ja, det kan jeg sgu da’, og så gik jeg i gang,” fortæller hun.
Indtil da havde Ane Høgsberg aldrig skænket comedy en tanke.
”Jeg har altid været dominerende og elsket opmærksomhed. Ligesom jeg i min opvækst både har spillet musik og lavet teater, men comedy havde jeg aldrig overvejet. Måske fordi kvindelige komikere ikke er så promoverede i mainstreammedierne. Der var kun Hella Joof, da jeg voksede op – ikke at hun ikke er helt fantastisk, hun var ligesom bare den eneste. Og det vælter ikke ligefrem med comedy-klubber i Tønder, så det var først, da jeg blev præsenteret for miljøet i København, jeg opdagede, at det var langt mere mangfoldigt end på flow-TV, og så gav det bare virkelig god mening for mig,” fortæller hun.
Der skulle gå syv år, flere småjobs og et halvhjertet forsøg på at tage en universitetsuddannelse, før det for alvor begyndte at køre, og i 2015 kunne Ane Høgsberg pludselig leve af at være sjov.
”Jeg havde gennem årene fået opbygget et solidt netværk i comedy-verdenen. Det skete ved lære folk at kende og arbejde sammen med blandt andre Sanne Søndergaard, Lasse Rimmer og Jonatan Spang. Sådan begyndte det lige så stille at falde på plads. Så jeg besluttede at droppe ud af studiet og gå all in,” fortæller hun.

Hvorhen?
Ane Høgsbergs kalender for det næste år er allerede godt booket. Første store ting på programmet er one-woman-show Dårlig Feminist.
Hvorfor laver du det show?
”Det kommer af, at jeg tit har oplevet at få følelsen af, at jeg er en dårlig feminist,” siger hun.
Hvad vil det sige?
”Helt konkret har jeg fået det at vide af andre mere ”etablerede” feminister. Der er en lille kerne af danske feministiske debattører, der får taletid i medierne og sætter standarten for, hvad rigtig feminisme er, og hvis man ikke passer ind i det billede, er man dårlig. Jeg kan eksempelvis både godt lide at høre rapmusik og barbere mine ben, men jeg vil stadig hverken blive gramset på i bussen eller have dårlig løn,” forklarer hun.
Ane Høgsberg fortæller om en episode, hvor hun blev irettesat, fordi hun fortalte åbent om, at hun var blevet hjulpet frem i branchen af mandlige komikere, der troede på hende.
”Så var jeg pludselig en dårlig feminist, og det pisser mig bare så meget af. Jeg siger jo ikke, der ikke findes diskrimination i min branche, det er bare ikke den side, jeg har oplevet,” siger hun og uddyber:
”Jeg er blevet hjulpet enormt meget på vej af mænd – måske endda fordi jeg er kvinde, og der mangler kvinder i feltet, og det skal da ikke være en hemmelighed, selvom det ikke passer ind i den gængse fortælling om ligestilling i comedy-branchen. Og jeg tror ikke, jeg er den eneste, der har det sådan. Jeg er sikker på, der er en stor gruppe af både mænd og kvinder, der er feminister, men ikke passer ind i den boks, der er opstillet. Og det er det, showet handler om. Altså at finde ro i at være en dårlig feminist” fortæller Ane Høgsberg.
Og hvad så efter showet?
”Jeg har nogle værtsroller, et podcastprojekt, og så kommer julefrokostsæsonen, så programmet er godt fyldt ud,” fortæller hun og tænker lidt, før hun fortsætter:
”Men det kører jo kun sådan, så længe jeg stadig leverer et godt stykke arbejde. Det øjeblik publikum ikke griner mere, er det slut. Det gælder ikke kun små nye typer som mig. Det ville være det samme for Anders Matthesen. Hvis han ikke leverer varen, er det slut, og sådan vil det være hele livet, når man vælger denne her karriere.”
Forresten
Har Ane Høgsberg opholdt sig så meget i cafeen i Comedy Zoo, at hun har fået sin egen plads, der er markeret med et lille skilt med ordene: ”Høgsbergs corner.”