Det blev ikke en Lamborghini-reform, som regeringen fik landet i denne omgang. Det blev dog heller ikke en Citroen C1-reform. Det blev et sted midt i mellem – en Passat-reform, opkaldt efter den bil, som ifølge regeringens egne tal opnår den største prisnedsættelse.
Regeringen og Dansk Folkeparti fik i går landet en aftale om nedsættelse af registreringsafgiften, uden nogen af parterne dog fik, hvad de havde håbet på. Regeringen fik ikke sin flade afgift på 100 procent og DF fik ikke deres tekniske model. Den overordnede fortælling er, at når man nu fandt hinanden på midten, så må det også være en fornuftig reform, der tilgodeser alle. Men er det nu rigtigt?
Ingen vælgere i mikrobilerne
Skønt regeringen har bedyret, at bilerne nu bliver billigere, er der faktisk også en gruppe af biler, som nu bliver dyrere, når man tager et smut til autohandleren. De såkaldte mikrobiler kommer med den nye aftale til at stige i pris. Faktisk så meget, at den lille Citroen C1 kommer til at stige med næsten 8000 kroner.
De små mikrobiler er markedets billigste, og det er derfor en oplagt tanke, at det især er rigets fattigste, der køber den type. Så hvorfor er DF, partiet som vil være Holger Danske for de fattigste borgere, gået med til det? Svaret et simpelt: Mikrobilerne er bybiler. Der er ingen DF-vælgere i Sønderjylland, der kører rundt i en Volkswagen UP.
Der er derfor ingen i blå blok, der vælgermæssigt har noget at tabe på at lade de mindste biler blive dyrere: Regeringens vælgere er generelt for velhavende til at køre i dem, og DF’s vælgere bor ikke i byerne.
Hvor skal pengene komme fra?
Samtidig kan den nye aftale også ses som en listig måde at gennemføre de skattelettelser til landets rigeste, som regeringen så længe har sukket efter. Frem til 2020 skal lettelsen af registreringsafgiften finansieres af Jobreform 1, der blandt andet var med til at lægge loft på kontanthjælpen. I praksis tager regeringen og DF altså pengene fra kontanthjælpsmodtageren og giver dem i stedet til bilejerne, herunder direktøren i den store Mercedes, som står til én af de største lettelser.
Det er i øvrigt et smart taktisk træk: Med den manøvre kan man snyde Socialdemokraterne til at blåstemple jobreformen. Stemmer S for bilforliget, stemmer de også for jobreformen i den forstand, at bilforliget ikke kan finansieres uden.
Efter 2020 skal nedsættelserne i stedet finansieres af nye vejafgifter på de danske motorveje. Hvordan det helt konkret skal foregå, er endnu ikke fastlagt, men med en klassisk DF-manøvre er det lykkedes Thulesen-Dahl og venner at sende regningen til nogle, der ikke har tilstrækkeligt med dansk blod i årene: Det bliver nemlig primært udlændinge, der skal betale for at køre på de danske veje.
DF’s Alex Ahrendtsen er i øvrigt i dag ude og sige, at man skal tage støtten fra alle uddannelsesinstitutioner med udenlandske navne. Måske man skulle gå linen helt ud og brandbeskatte alle biler med udenlandske navne. Står det til Ahrendtsen er det nok Citroën Picasso, der skal være dyrest, med mindre den skifter navn til Citroën Eckersberg. Alternativt er det en mulighed, at vi alle snart kommer til at køre rundt i bilen, men det dejlige danske navn (Toyota) Carina.