
Det, du læser her, er en slags reklame. Så, nu er du advaret. Hvis du læser videre og ender med at forlade stedet med poser fulde af julegaver, er det en beslutning, du selv har truffet. Ingen har lokket dig i baghold, det stod jo sort på hvidt lige før: reklame.
Åh, hvor vidunderligt – du er her stadig. Eller som digteren Per Højholt skrev i en tekst i SiD Fagbladet nummer 42 i 1989: ”Og nu sprang du helt herned til næste afsnit, du hænger stadig på, hva? Jeg føler mig helt forfulgt. Der ligger en læser lige i røven af mig hele tiden. Dig. Hold så op med det der! Læs noget andet. Blad om!”
Nu hvor du minsandten også er nået hertil, vil det måske berolige dig, at reklamen ikke er såkaldt native advertising – annoncørbetalt indhold, som er blevet en populær indtægtskilde på de hæderkronede gamle aviser. Du er jo vores ven, og man forsøger ikke at proppe en bil eller en dubiøs bankløsning ned i halsen på sin venner for at indkassere en bid af kagen, vel? Næ, den slags er du forskånet for, når du har valgt at muntre dig med Føljeton og ikke alle mulige andre.
Når man taler om solen: Det er selvfølgelig Føljeton selv, som teksten her er en reklame for, og på den måde adskiller den sig sådan set ikke alverden fra vores sædvanlige ‘Kære læser’-tekster. Lige meget hvad vi beskæftiger os med og skriver om, skulle det gerne være god reklame for Føljeton.
’Kære læser’ er et forsøg på at revitalisere den traditionsrige dagbladsleder, som vi bilder os ind var god og interessant før i tiden, men som avisernes i dag ofte leverer åndløst, uoriginalt, humørforladt og så endda dårligt skrevet. Men vi har ikke søsat Føljeton for at pløje gylle ned i kommentarsporene hos internettets nedgroede negle. Vi forsøger at være opbyggelige. Vi vil bevare håbet, og det kræver nogle gange en lille smule fantasi.
Og her kommer det så. I anledning af julen har vi samlet årets allerbedste ‘Kære læser’-tekster – vores greatest hits – i en fin bog, som du kan give i gave til en, du kan lide. Bogen hedder Kære læser.
Hvis du køber et gaveabonnement på 3 eller 6 eller 12 måneder, kommer der et eksemplar af Kære læser med i pakken. Men hvad med dig selv, tænker du, du vil jo også have en. Vi vedlægger da bare en ekstra Kære læser til dig. Og hvis du kun vil have bogen og ikke et abonnement, så sender vi også gerne den kvit og frit til de første 350, som svarer på vores nyhedsmail i dag. Hvis du ikke er i korrespondancehumør, er du velkommen til bare at svare med din adresse.
Så blev det alligevel jul! Eller som Højholt skriver et sted i digtsamlingen Turbo fra 1968: ”og tumler mod murene og ligger i hjørnerne og myldrer og futter så af”
Det lyder fuldstændig som Føljeton…
/Oliver Stilling
P.S. Du finder abonnementerne og bogen her på dette link, som fører dig lige ind i Føljetons BUTIK. God købelyst, men husk at tænke på miljøet.