Så er det i dag, at verdens bedste dokumentarfilm-festival sætter ild til lærredet. Vi taler om CPH:DOX, men navnet til trods er det over hele landet og i 12 dage, så der er ærligt talt ikke nogen undskyldning for ikke at komme afsted.
For os er det sgu nærmest årets højdepunkt, når DOX-programmet bringer hele verden lige i synet på os, og vi går næsten altid berigede, bevægede og en helt del mere begavede hjem, når vi har været forbi et arrangement eller en visning. For når dokumentaren er stærkest, står den i vores bog over spillefilmen i at forstå, fortolke og fornemme virkeligheden – helt tæt på. Hvor spillefilm sælger virkeligheden gennem drømme, sælger dokumentaren drømme gennem virkeligheden, og de bedste forsvinder man væk i som et Shakespeare-drama. Det kan være drømme fra helvede eller himmerige, det er sådan set ikke det afgørende. Det afgørende er, at det kan bringe os tættere på den verden, vi lever i, de mennesker, vi skal prøve at forstå, og det menneske, vi skal arbejde allermest på at forstå – os selv.
Jo jo, det er en meget generel betragtning over en hel genre, ja, eller et helt medie kunne man næsten sige, og selvfølgelig kan der være langt mellem snaps og godbidder blandt de tusindvis af dokumentarer, der hvert år skydes afsted, men så er det godt, at vi har CPH:DOX. Ingen anden festival, som vi har hørt om eller deltaget i, formår i den grad at præsentere os for verdensklasse og kvalitet, som du aldrig har hørt om. Som en antropolog eller en opdagelsesrejsene, der har været ude i verden for os, og som årligt vender hjem med det bedste fra den. Vi er pjattet med det.
Men nuvel, selv CPH:DOX kan blive uoverskuelige med sine 200 arrangementer og ligeså mange film, men så er det til gengæld godt, at du har Føljeton. For selvfølgelig følger vi DOX på allertætteste hold og har endda en lille bod i form af et dagligt fyraftensarrangement. Vi har valgt de film og temaer ud, som passede bedst til os, og hver dag præcis klokken fem vil vi præsentere dem, gæster, problemer og løsninger. Som vi siger, så er det her, et voltairesk pariservid møder pommes frites-kystens bronzeteint. I zigzag mellem Humboldt og håndbold. Altid i en behagelig og rolig atmosfære og altid både klogt og sjovt. Præcis som Føljeton. Bare live.
Vi skal nok holde dig orienteret og i øvrigt også nok løbende pege på andre gode film og arrangementer på festivalen, men her får du lige vores tre første arrangementer i kronologisk rækkefølge, som vi forventer, du kommer til. Det bliver du simpelthen nødt til, nu hvor du får vores daglige Føljeton – ja, vi mener nærmest ikke, du kan være andet bekendt. /Lasse Lavrsen
Rotter, racisme og skilsmisse: Rat Film
Empire Bio / torsdag d. 15/3 kl. 17:00
Under festivalen udkommer Lasse Lavrsen med sin nye bog Rotter og Skilsmisse om ja, rotter og skilsmisse, og som en præsentation til den prisbelønnede og smukke Rat Film vil han opridse rottens kulturhistorie og fortælle lidt om sit forhold til dyret, som han mener, er mere end et dyr. For ham er der tale om en dæmon.
Rat Film foregår i Baltimore og udforsker rotterne og de mennesker, som både elsker og hader dyret – og som slår dem ihjel. Rotten er et prisme for byens sociale problemer gennem generationer, for lægger man et statistisk diagram over Baltimores rotteproblemer oven på et med byens demografiske fordeling mellem sine sorte og hvide indbyggere, danner der sig overraskende mønstre. Et morsomt, semi-antropologisk field trip hele byen rundt med excentriske rottefængere og andet godtfolk i en film med politisk bid.
Den tragikomiske nynazist: The White World of Daliborek
Empire Bio / fredag d. 16/3 kl. 17:00
Daliborek laver black metal-videoer og horrorfilm på YouTube, bor hos sin mor i en trist boligblok og arbejder på en bilfabrik. Og så er han nynazist og 40 år gammel. En tragikomisk og semi-surreel film fra Udkantstjekkiet. Men bare rolig! Oliver Stilling, Føljetons store rorgænger og chefredaktør, skal nok lette stemningen lidt og gøre dig klogere på den hvide underklasse, der har stjålet den politiske dagsorden i det meste af den vestlige verden.
Svensk politik gennemlyst: A Good Week for Democracy
Cinemateket / lørdag d. 17/3 kl. 17:00
Føljetons svenske journalist Malin Schmidt vil på et formfuldendt dansk og et smukt indfødt svensk følge jer gennem det svenske svar på Folkemødet, når hun interviewer Cecilia Björk om hendes klarsynede film fra Almedals-ugen: en intelligent, morsom, visuel analyse af det politiske establishment og dets sammenfletning med medierne.