Nyhedsanalysen

Det store comeback

Tigeren knurrer igen, publikum brøler igen, og sponsorerne smiler igen. Tiger Woods vendte i denne uge tilbage til golf-toppen med sin første turneringssejr siden 2013 efter en endeløs deroute. Sexskandaler, skilsmisser, skader, operationer, flere skader, anholdelser og en dom for at køre i bil påvirket af angstdæmpende medicin, smertestillende og pot har ellers været de dominerende historier om ham de sidste otte år. Men som brølet på East Lake golfbanen i Atlanta i denne uge viste, havde USA overraskende nok aldrig forladt ham.

Det samme kunne man sige om hans hovedsponsor siden han var 15. Dem, der i flere år i 00’erne var med til at gøre ham verdens bedst tjenende sportsmand og dem, der med skiftende kollektioner, veldrejede reklamespots og personligt sub-brand har været med til at gøre ham til en af historiens største sportsikoner på højde med Michael Jordan, Andre Agassi og Cristiano Ronaldo. For mens stort set alle store sponsorer forlod den skandaliserede stjerne, var Nike med hele vejen, og stod nu klar med en rørende og fin lille reklamespot, der helt enkelt tilgav alt i et minutlangt miniportræt, hvor vi følger Tiger Woods fra de første tv-optrædener som 3-årig (!), hans første mesterskaber som 12-årig, ungdomsverdensmesterskaber, hans første major-titel som 19-årig, hole-in-ones, sejre, jubel, perfekte sving og så frem mod et slag, der må være slået omkring 2010, hvor han knækker sammen på tee-stedet og bolden forsvinder out of bounds. Skærmen flimrer og et pauseskilt, der i nogle sekunder dækker årene frem mod i søndags, hvor et gigant-put sender ham tilbage mod toppen og en kommentator, der begejstret udbryder “Are you kidding me?”, vises på skærmen. Welcome back, står der på skærmen. Og så det lille “Swoosh.”

Og Nike har igen gjort det rigtige ved at holde fast i skandalen. Præcis som de tidligere i år gjorde klogt i at holde fast og forfremme den fyrede quarterback Colin Kaepernick, der på banen nægtede at stoppe sin demonstration mod Trump. Eller da de kun måneder før var ved at få smidt Serena Williams ud af French Open for en ny tennisdragt, der mest af alt lignede noget fra Black Panther. Nike har gjort hvad de plejer at gøre, og det gør de godt. For det, der på den korte bane har givet aktierne et lille knæk, har hver gang resulteret i en efterfølgende stejl fremgang. I sidste kvartalsregnskab, der er det første siden Kaepernick-skandalen, er indtjeningen steget med 15 pct. Tiger Woods kan blive en endnu større guldfugl for Nike. Ikke alene opsluger han langt størstedelen af tv-producenternes flader og får seertallene til at stige, når han i disse dage spiller den prestigefyldte Ryder Cup sammen med det amerikanske landshold for første gang siden 2012. Han kan også give hele golfverden et comeback. Golf har været ude i kulden hos de købestærke millennials og den såkaldte generation Z, men nu har Nike og Tiger givet dem en god grund til at søge tilbage. Just do it.

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12