Tag en spiller. Hvis du skulle være i tvivl om, præcis hvor stort et fænomen computerspillet Fortnite er blevet, skal du bare se på pornogiganten Pornhubs nylige opgørelse over de mest populære søgeord for 2018 (som vi desværre ikke kan linke til uden at blive suspenderet af vores mailudbyder). Her tikkede ”fortnite” ind på en imponerende (og lettere foruroligende) 15. plads. Samtidig har Fortnite efterhånden lige så mange registrerede brugere som der er indbyggere i Brasilien, og spillet bliver ved med at indbringe så gode penge for udgiveren Epic Games, at firmaet nu bliver vurderet til at være omtrent 15 mia. dollars værd. Fornite er verdens største computerspil, og det bliver bare ved med at vinde.
Juridisk svingom. Af alle mennesker, som skulle kunne stoppe Fortnites sejrsdans, virker skuespilleren Alfonso Ribeiro måske mindre oplagt. Ikke desto mindre var det netop den tidligere Rap fyr i L.A.-stjerne, som mandag indberettede et søgsmål, der kan vise sig at få afgørende betydning for Fortnites videre færd. Sagen er den, at Ribeiro beskylder Epic Games for at have tyvstjålet hans signaturdans som sitcom-karakteren Carlton. Og at han nu sætter foden ned og vil have sin del af kagen. Måske lyder det ikke så alvorligt, men i Fornite-regi er dans alfa og omega. Det er nemlig her, at Epic Games tjener en stor andel af deres penge.
Penge-regndans. Ved at tilbyde køb af små danse til ens spilkarakter har Fortnite ramt en sand guldgrube. Dansene er simpelthen blevet et fænomen i sig selv. Tag bare sommerens VM-finale i fodbold, hvor franske Antoine Griezmann valgte at fejre sin scoring til 2-1 med en lille jubelscene, som var taget direkte ud af Fortnite. Fortnite-dansene er på kuriøs vis blevet et stykke populærkultur, som bygger på tidligere populærkultur. Og er det ikke bare internettet i en nøddeskal? Ikke ifølge Ribeiro, eller rapperen 2 Milly, som var den første til at sagsøge Epic Games for ureglementeret brug af en dans. Det er nu op til retten i USA at afgøre, hvorvidt Fortnite rent faktisk har taget nogle forbudte trin. Den afgørelse kan vise sig at blive en interessant lakmustest for, hvor langt ophavsret egentlig rækker anno 2018. Men altså, en dans? Vi er helt på det rene med, at Adam Smith allerede tilbage i 1776 understregede vigtigheden af privat ejendomsret, men manden har altså aldrig slået os som nogen stor danser. Der er bare nogen ting, som man ikke kan tage patent på. /David Dragsted