Banke banke bøf. Hvis der skulle herske nogen tvivl om, at vi altså snart må indstille os på at vinke farvel til kødet, blev det nok engang slået fast af Klimarådet i et diskussionsoplæg mandag. Her forlyder det i hvert fald, at danskerne simpelthen må ændre livsstil og spise færre animalske produkter, såfremt vi skal håbe på at kunne nå klimamålene om CO2-neutralitet fra 2050. Selv for de mest die-hard kødspisere er der dog efterhånden ingen ko på isen (bogstaveligt talt), såfremt man ønsker at gøre kødssovsen vegetarisk. At finde køderstattende planteprodukter i køledisken har aldrig været nemmere, og selv burgermastodonter som McDonald’s er for længst hoppet på den kødfri bølge med vegetariske burgeroptioner. Hos Burger King i USA har de endda nu valgt at tage den skridtet videre med en plantebøf så tæt på den ægte blodfyldte vare, at de selv kalder det en umulighed.
Planteglade enhjørninger. I ledtog med fødevarevirksomheden Impossible Foods, der har specialiseret sig i at producere køderstatningsprodukter med et sojaprotein, der imiterer teksturen på ægte kød, planlægger Burger King i hvert fald at lancere deres såkaldte ”Impossible Whopper” i alle 7.200 amerikanske filialer inden årets udgang. Det sker efter en ekstremt succesfuld prøveperiode i 59 restauranter i byen St. Louis. Og hos Impossible Foods-konkurrenten Beyond Meat er der også kronede dage, efter de i dag er blevet børsnoterede til en værdisætning over én mia. dollars, og dermed i investeringssprog kan kalde sig selv en ”unicorn.” Køderstatningsfirmaerne begynder simpelthen at kunne lugte blod – eller plantesaft, for nu at være mere præcis.
Kød er ikke kød. Selvom initativer, der fremmer en kødfri fremtid, ubetinget må ses som skridt i den rigtige retning, kan der imidlertid også siges at være noget lidt dystopisk over de sojaglade kødimitatorer. Eksempelvis er en af investorerne bag Beyond Meat den amerikanske fødevaregigant Tyson, der om nogen må siges at være medskyldig i såvel øget CO2-udledning som forringet dyrevelfærd. Kritiske ryster ville kalde det ”greenwashing,” og ret beset svarer det vel egentlig lidt til, når tobaksvirksomheden Philip Morris pludselig begynder at investere i antirygningskampagner. Og så er der bare et eller andet aparte ved at læse Beyond Meats adm. direktør Ethan Brown udtale sig om, at firmaet ”ikke vil have, at du går væk fra kød, vi tager bare dyr ud af ligningen,” eller at dyr bare er ”en bioreaktor, der forbruger vegetation og vand og bruger deres fordøjelsessystem og muskulatur til at organisere disse inputs til hvad der traditionelt er blevet kaldt kød”. Ved at skabe ikke-kød, der på alle punkter ligner kød, kan Beyond Meat med filosoffen Jean Baudrillards ord siges at have skabt et simulacrum, der tager kødspiserne ind i det hyperreelle. For ja, hele 93 pct. af Beyond Meats kunder køber altså også almindeligt dyrekød. Spørgsmålet er, om den vegetariske fremtid ikke snarere ville være bedre tjent med at forblive i virkeligheden og helt kaste kødet væk som referenceramme. Grøntsager fejler i hvert fald ikke noget. /David Dragsted