Noget, der er sværere at få øje på, selvom det skriger til himlen, er de penge, den danske shippinggigant Mærsk har betalt i skat. I begyndelsen af ugen kunne erhvervsmediet Finans fortælle, at man i 2021 – samme år som koncernen havde sit bedste profitår nogensinde – kun betalte 2,7 promille i skat. Det skyldes, at de som alle andre rederier er undtaget fra den normale selskabsskat og dermed slipper med vægtafgiften.
Som David Dragsted fortsatte i tirsdagens ‘Kære læser’: “Som virksomhed har Mærsk egentlig ikke gjort noget forkert. Man har blot udnyttet mulighederne og beholdt pengene i egne containere. Der, hvor kæden hopper af, er altså ikke ved Mærsks undervældende samfundssind. Det er ved den manglende politiske regulering. Som så ofte før, ser debatten om Mærsks skattebidrag ud til at kuldsejle ved frygten for, at shippinggiganten tager sine gode skibe og går. Det er, som om man har glemt, at det faktisk ikke kun er Mærsk, der har lov at diktere markedsvilkårene.”
Samme dag mødtes jeg, Emma Louise Stenholm, med vores forhenværende socialdemokratiske statsminister Poul Nyrup Rasmussen. Han har startet en fond, der støtter kvinders uddannelse i Mellemøsten og Asien – til minde om sin afdøde kone, den radikale politiker Lone Dybkjær, der har efterladt et af de største indtryk på ligestillingen herhjemme. Det fik mig til at spørge, hvad det er for en kønskamp, Nyrup bærer med sig videre – og om han kalder sig selv feminist: “Ja, det ved jeg sgu ikke, altså. Jeg er jo ikke særlig feminin, vel?” Det handler også om hans tur til Bangladesh, om tiden er løbet fra udviklingsbistanden, og om vi selv har brug for (mere end) kvoter.